Als Nederland zijn klimaatafspraken nakomt, levert dit zo’n stikstofreductie op dat de landbouw de uitstoot met een kwart tot de helft minder hoeft terug te brengen. Dat meldt het NRC op basis van berekeningen van het ministerie van Financiën.
Stikstofreductie door elektrisch rijden en industrie
In het al eerder afgesloten Klimaatakkoord en het regeerakkoord zijn klimaatdoelen vastgelegd. Doel hiervan is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. In het akkoord wordt dit onder anderen geregeld door het stimuleren van elektrisch rijden, sluiten van kolencentrales en door fabrieken de CO2-uitstoot te laten verminderen.
Deze maatregelen zorgen niet alleen voor minder uitstoot van broeikasgassen, maar ook van stikstof. Ambtenaren van het ministerie van Financiën hebben volgens NRC doorgerekend dat het kabinet hierdoor de stikstofopgave voor de landbouw met een kwart tot de helft kan terugschroeven.
Kamervragen en spoeddebat
Voorwaarde is uiteraard wel dat Nederland de klimaatdoelen van 2030 haalt. Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw zei tegen NRC niet bekend te zijn met de inhoud van de studie. Het ministerie van Financiën spreekt van een ‘theoretisch model’.
Kamerlid Pieter Omtzigt en de BoerBurgerBeweging hebben vragen gesteld aan het kabinet naar aanleiding van de berekeningen die via NRC naar buiten zijn gekomen. Ook hebben zij een spoeddebat aangevraagd.
Geen rekening gehouden met stikstofreductie in andere sectoren
Het is merkwaardig dat in de plannen voor stikstofreductie geen rekening is gehouden met stikstofreductie door andere overheidsmaatregelen. Het zou natuurlijk kunnen dat de overheid op de achtergrond al wel rekening hield met meevallers, maar deze pas wilde weggeven op het moment dat andere stikstofreducerende maatregelen een feit zouden zijn.
Tekst: Gerben Hofman