Het versterken van de positie in de bestaande markten en nummer één of twee worden in twee nieuwe gebieden. Dat is de kern van de strategie van diervoederleverancier ForFarmers naar 2025. “We zetten in op innovatieve voederconcepten en circulariteit.”
Basis versterken van ForFarmers
Doelstelling voor ForFarmers is geënt op het versterken van de basis. Dat begint met de eigen bedrijfsvoering, maar ook met het inzetten van meer oplossingen op maat binnen de rundveehouderij, de varkenshouderij en de pluimveehouderij. Toonaangevende digitale tools spelen daarbij een belangrijke rol. Zo wil ForFarmers met verschillende voor het gevoel kleine innovaties de voederconversie onder de magische grens van 1,0 houden.
“Zo hebben we een patenteerde tool waarbij we op basis van data het gewicht van varkens kunnen voorspellen”, vertelt Stijn Steendijk, directeur strategie en organisatie en lid van de directie bij veevoerbedrijf ForFarmers, “Hiermee kunnen we de voeding accuraat inzetten op basis van de groei van het dier.” Ook de eBusiness app, waarmee Nederlandse veehouders adviezen en producten combineren, moet verder uitgerold worden.
Organische groei met twee nieuwe markten
“We zitten ook in een positie waarbij we de potentie van groei uit kunnen spreken”, verklaart ceo Yoram Knoop, “We zijn op dit moment al marktleider in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Duitsland en Polen zijn binnen de bestaande markten het meest natuurlijk om verder te groeien. Als we kijken naar pluimvee bijvoorbeeld dan is Polen op dit moment ‘the place to be’. Per klant en per diergroep kijken we waar we kunnen groeien.”
ForFarmers zoekt een ‘organische groei’ en kijkt daarvoor niet langer alleen in Europa. “We zitten op dit moment in vijf markten en hoewel daar genoeg uitdagingen liggen, moeten dat er zeven worden. Voorwaarde is wel dat we daar nummer één of twee moeten worden in de markt, met een EBITDA (operationele kasstroom, red.) van in ieder geval vijf miljoen euro.”
Tekst: Martin de Vries