DLV Advies meldt dat de onderkelderde vloeren in melkvee- en vleesveestallen vaak onvoldoende berekend zijn op de zware aslast van de huidige generatie voermengwagens.
"De sterkte van de voergang is nu nog vaak gebaseerd op de maximale aslast van voertuigen op de openbare weg. De nieuwe generatie voermengwagens gaan vaak over die maximale belasting heen. Als ze alleen op het erf blijven is dat op zich geen probleem, behalve op de onderkelderde voergangvloeren", aldus de adviesorganisatie.
Aanpassing RBOV
De totale belasting van voermengwagens is vaak aanzienlijk hoger dan 11,5 ton. Wanneer natte bijproducten worden gevoerd, kan dit oplopen tot boven de 15 ton. Scheurvorming aan de onderzijde van de aslastvoeren kan optreden door hardere banden in combinatie met grotere wagens, kleinere wielen en smalle tandemassen. DLV Advies roept op om de Richtlijnen voor Betonnen Opstort Vloeren (RBOV) aan te passen. Deze gaat nu uit van een maximale aslast van 11,5 ton.
Voorbereid op de toekomst
Volgens DLV Advies kan voor nieuwe stallen het beste gekozen worden voor vloeren met een minimale aslast van 15 ton. "Deze kunnen wel door betonfabrikanten geleverd worden. Hoewel dan niet volgens de RBOV of met KOMO-certificaat, geeft dit toch de meeste zekerheid voor de toekomst. Vergeet daarbij niet de onderslagbalken! Ook daar tellen de hogere aslasten door." Zo staat op de website van DLV Advies.
Bron: DLV Advies