Na jaren van lichte daling, zet dit jaar de stijging van de waardering voor Nederlandse boeren en tuinders sinds 2020 verder door. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor, een jaarlijkse peiling uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR). Ook blijkt uit de resultaten van dit jaar dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt in het achterhoofd van consumenten bij het maken van voedsel-keuzes. Dat is anders dan voorgaande jaren, toen smaak en betaalbaarheid belangrijker werden gevonden.
“Het is positief nieuws dat de waardering voor onze boeren en tuinders verder doorzet. Juist in deze tijd, waarin boeren en tuinders tegen veel uitdagingen aanlopen en er veel onzekerheid in de sector heerst. Die waardering doet recht aan het harde werk dat boeren en tuinders dagelijks verzetten om kwalitatief goed, gezond en vers voedsel voor ons allemaal te produceren.”, aldus Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.
Verbinding en economie
Uit de peiling blijkt dat de waardering voor de agrarische sector over twee zaken gaat. Ten eerste het gevoel van verbinding met de sector en ook de bijdrage aan de economie. Actuele gebeurtenissen, zoals de boerenprotesten, COVID-19 en de stikstofcrisis beïnvloeden de waardering. Negatieve emoties over de boerenprotesten en de stikstofcrisis zorgen voor een negatievere waardering. Tegelijkertijd waarderen mensen die veel bezig zijn met COVID-19 de sector juist meer.
Stijgende lijn in waardering sinds 2020
In 2020 bleek de waardering voor de agrarische sector toe te nemen, na een jarenlang stabiel beeld met dalingen. Dit jaar bleek die toename geen momentopname te zijn. Ook hebben Nederlanders meer waardering voor de agrarische sector dan andere sectoren, zoals de chemische industrie en de financiële dienstverlening.
Duurzamere keuzes
Waar eerder smaak en betaalbaarheid de belangrijkste waarden waren bij het kiezen van het dagelijks voedsel; zijn dit jaar de duurzaamheidswaarden sterk gestegen. Productkenmerken die door de consument als duurzaam worden bestempeld, zoals diervriendelijke keurmerken, een recyclebare verpakking of plantaardige producten spelen daarin een rol. Ook is 60% van de consumenten bereid om meer te betalen voor duurzame producten.
De volledige Agrifoodmonitor 2021 is hier te vinden.
Bron: LTO Nederland