Foto van links naar rechts: Jakob Brand (coach – Rabobank), Kees Peeters (melkveehouder) en Tessa de Jonge (MSc student DIergeneeskunde, UU) Bron: DDC
Op 13 juli vond de finale van de Dutch Dairy Challenge 2021 plaats. De jury heeft melkveehouder Kees Peeters uit Kessel met zijn idee ‘met hooi betere melk’ als winnaar verkozen. Peeters streeft naar een hogere gezondheid en daardoor langere levensduur voor zijn koeien door het voeren van hooi van eigen bodem.
Mark van Lipzig en Ineke Haast uit Velden gingen er met de publieksprijs vandoor. Zij willen de kloof tussen boer en burger verkleinen door hun melkveebedrijf open te stellen als een Experience Center voor jong en oud.
De hooimelkmethode
Volgens Kees Peeters is de hooimelkmethode een kans voor de toekomst van de melkveesector. Hij gaat op de Zwitserse manier hooi winnen. Het hooi gaat zijn mais voor een groot deel vervangen, wat zorgt voor meer eiwit van eigen land. Daarmee vervangt hij deels de soja, wat zorgt voor minder CO2 uitstoot. Met als bijkomend resultaat: een opener landschap met meer ruimte voor biodiversiteit. “Gezonder voer, gezondere koeien, gezondere melk en daarmee gezondere mensen” aldus de winnaar. De jury roemde zijn idee omdat het drie facetten raakt: het verbetert het bedrijfsproces, de omgeving en de mens. Peeters heeft plannen om in de nabije toekomst echte Limburgse Hooimelk in de winkelschappen te krijgen. Hiervoor wil hij samenwerken met collega melkveehouders uit de
provincie.
Experience Center
Met ruim 500 van de in totaal 1200 stemmen wonnen melkveehouders Mark van Lipzig en Ineke Haast uit Velden de publieksprijs. Zij gaan met hun Experience Center een plek creëren waar boer en burger samenkomen. Ze gaan burgers betrekken in het voedselproces op hun boerderij door hen de cirkel te laten ervaren van grazende koeien in de wei tot de zuivelproductie. “Het is voor ons als ondernemers en ook voor de sector belangrijk om enthousiasme en begrip te creëren bij onze omgeving, bij burgers. De boerderij is er al, dus laat het gewoon zien!”, aldus de melkveehouders. “We willen door volledige transparantie mensen bewust maken van het belang van gezonde voeding. Zo hopen we een hogere waardering te krijgen voor onze producten en kunnen we meer investeren in innovatie voor dier- en welzijn.”
Inspiratie voor de sector
Kees Peeters liet met zijn idee zeven ideeën achter zich. Alle melkveehouders hadden in aanloop naar de finale een video gemaakt over hun idee. Vervolgens mochten zij één voor één het podium op om vragen van de jury te beantwoorden. De jury was onder de indruk van alle persoonlijke, passievolle en authentieke verhalen. Op de website zijn alle ideeën van de deelnemers aan de Dutch Dairy Challenge 2021 terug te vinden.
Landelijke uitrol
De organisatie van het initiatief heeft de ambitie uitgesproken om, na deze succesvolle editie in de regio Noord Limburg/Oost Brabant, de challenge volgend jaar landelijk uit te rollen. Houd de website en social media kanalen van Dutch Dairy Challenge in de gaten om op de hoogte te blijven. De finale van 13 juli terugkijken kan op de website van Dutch Dairy Challenge.
Bron: Dutch Dairy Challenge