Een ruime meerderheid van de Nederlanders, 59 procent, maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit eerder onderzoek van Ipsos. Vijfenzeventig procent geeft daarbij aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren, met name gericht op gedragsverandering. Maar slechts een kwart van de consumenten koopt bewust producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel.
Met name groente en fruit, eieren en zuivel zijn voor de consument relevant, blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof, die deze week extra aandacht vraagt voor producten met dit keurmerk.
Keurmerk
Met het kopen van duurzamere producten met een keurmerk kunnen consumenten ook hun bijdrage leveren. Juist speciaal in deze week vragen producenten extra veel aandacht voor het keurmerk. Maar de hoeveelheid keurmerken maakt het wel knap ingewikkeld. Veel keurmerken kiezen enkel één speciaal aspect van duurzaamheid.
On the way to PlanetProof
In de afgelopen vijf jaar is het On the way to PlanetProof keurmerk gestaag gegroeid met de nodige resultaten tot gevolg. Zo is 35 procent van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.
Duurzame producten
Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: ‘On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering. Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.’ On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten één van de grootste keurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument.
Bron: SMK