TOP bv uit Wageningen ontwikkelt een technologieplatform waarmee melkveehouders flessen melk van individuele koeien kunnen gaan verkopen. Met de technologie kan melk van individuele koeien veilig gepasteuriseerd en in flessen afgevuld worden. Consumenten kunnen daarmee dus binnenkort melk kopen van hun eigen favoriete koe.
Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en processen in de levensmiddelenindustrie bekijkt TOP specifiek de nieuwe zakelijke kansen en modellen. Ook in de zuivelindustrie liggen er volgens het bedrijf nog kansen voor innovatieve ondernemers. Zo werkt TOP sinds een aantal jaar samen met een groep melkveehouders aan een case waarin veilige rauwe melk op de markt gebracht zal worden.
"Elke koe is uniek en heeft een eigen melksmaak"
Nu komt daar een volgende kans bij: het pasteuriseren en verpakken van de melk van een individuele koe. Melkveehouder Matthijs Baan uit Molenaarsgraaf is de eerste melkveehouder die de technologie van TOP zal gaan gebruiken. Baan: ‘’Elke koe is uniek en dus smaakt elke melk ook anders. De ene is romig en smaakt naar softijs, terwijl een ander pak melk juist erg fris of zoet is.’’ Binnenkort staat er dus in heel Nederland zoete melk van Clara 8 en romige melk van Floortje 30 in de schappen.
Gezonde Nederlandse melkindustrie
Zo werkt TOP samen met melkveehouders aan nieuwe initiatieven om de melkindustrie in Nederland gezond te houden. Voor beide projecten geldt dat nieuwe technologie het mogelijk maakt voor melkveehouders om nieuwe businessmodellen te creëren. Vanwege de landelijke lancering en om de zakelijke uitdagingen van haar partners niet te schaden kan TOP pas over enkele maanden meer informatie over de voortgang geven.
Bron: TOP bv