De netto-omzet van zuivelconcern FrieslandCampina is in het eerste half jaar van 2022 met 19,4 procent gestegen naar 6,6 miljard euro. Ter vergelijking in de eerste helft van 2021 was dit 5,5 miljard euro. Voor valuta-effecten gecorrigeerd steeg de netto-omzet met 17 procent.
Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina steeg in de eerste helft van 2022 substantieel naar 328 miljoen euro (eerste helft 2021: 130 miljoen euro). En de nettowinst naar 139 miljoen euro (eerste helft 2021: 62 miljoen euro).
Food & Beverage
De netto-omzet van de business group Food & Beverage steeg in de eerste helft van 2022 met 19,7 procent naar 4,5 miljard euro. Het volume van de retail-merken daalde licht ten opzichte van de eerste helft van 2021. Professional profiteerde van hogere basiszuivelprijzen, met name voor boter, en een groei van de out-of-home-activiteiten in Europa. Voor valuta-effecten was de omzetgroei van de business group Food & Beverage 17,6 procent.
Specialised Nutrition
De netto-omzet van de business group Specialised Nutrition steeg met 18,6 procent naar 612 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoewel het marktaandeel van Friso stabiel bleef, lieten de omzet en winst in China een significante stijging zien. Dit onder meer door de sterke groei van Friso Prestige. De omzet en het marktaandeel in het groeiende ultra-premiumsegment verbeterden door verdere uitbreiding van distributie naar kleinere steden in China.
Ingredients
De business group Ingredients realiseerde een stijging van de netto-omzet van 31,8 procent naar 775 miljoen euro. Dit voornamelijk door prijsverhogingen in met name de marktsegmenten kindervoeding, ouderenvoeding en farmacie.
Trading
Voor de business group Trading leidden de sterk gestegen basiszuivelprijzen in de eerste helft van 2022 tot aanmerkelijk hogere prijsniveaus. En ook een omzetstijging van 21,7 procent naar 663 miljoen euro.
Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.:
Kijkend naar de cijfers, dan zien we goede omzet- en winstgroei in de eerste helft van het jaar. Omzet en winst van kindervoeding in China lieten een significante groei zien, onder meer door de sterke groei van Friso Prestige. Over de hele linie zagen we echter ook snel oplopende kosten en deze maakten prijsverhogingen noodzakelijk. Onze Professional en Trading businesses profiteerden van de hoge vet-, proteïne- en basiszuivelprijzen. In met name het retailkanaal stonden de winstmarges onder druk omdat de kostenstijgingen niet volledig konden worden doorgeprijsd. De historisch hoge melkprijs in het eerste halfjaar is natuurlijk gunstig voor onze leden-melkveehouders, aangezien ook zij te maken hebben met sterk gestegen bedrijfskosten.
Vooruitzichten
Het einde van alle onzekerheden is nog niet in zicht. We staan nog voor uitdagingen op het gebied van inflatie en daarmee samenhangend de prijsstijgingen, oplopende grondstoftekorten, afnemend consumentenvertrouwen en de coronapandemie die zeker nog niet voorbij is. Maar er is ook grote onzekerheid over de gevolgen van de aangekondigde stikstofplannen van het kabinet voor onze leden en onze onderneming. Om die reden zijn we extra voorzichtig met onze vooruitzichten voor de rest van het jaar. En hebben we besloten geen interim pro forma contante nabetaling uit te keren aan onze leden-melkveehouders.
Bron: FrieslandCampina