De Nederlandse melkaanvoer bedroeg over januari tot en met februari krap 2,3 miljard kg, 3,6% minder dan in 2018, oftewel ruim 83 mln kg. minder melk. Met een min van 1,8% in februari lijkt de achterstand op maandbasis wel snel af te vlakken, wat erop wijst dat de grootste terugval in melk nu achter de rug is.
In de EU als geheel bleef de melkaanvoer in januari al voor de vijfde opéénvolgende maand achter bij het niveau van het voorafgaande jaar (-1,3%). Naast die van Nederland, was daarbij vooral de achterblijvende melkaanvoer in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk bepalend. Daar tegenover stond stevige groei in Polen en het VK. Ook de melkproductie in de meeste andere belangrijke zuivel exporterende landen bleef in januari achter of stagneerde. Alleen in Nieuw-Zeeland was nog sprake van een stevige groei (+7,7%). In de VS was de groei met 0,9% nog steeds ruim onder gemiddeld, terwijl in Australië de terugval door droogte leidde tot een uitgesproken zwakke productiestart van het nieuwe kalenderjaar (-11%). Per saldo was het geaggregeerde groeicijfer van de belangrijke zuivelexporteurs in januari negatief: -0,3% (-84 duizend ton).
Na de prijsdalingen van februari stabiliseerde de botermarkt in maart, waarbij deze richting eind maart zelfs weer enige ruimte voor prijsstijging liet. Hierbij spelen deels seizoensmatige ontwikkelingen in de vraag een rol. Ook is sprake van toenemende belangstelling voor export, aangezien EU-product competitiever is geworden door de oplopende wereldmarktprijzen. De notering van mager melkpoeder bleef na een lange herstelperiode tot half maart vrij stabiel op een niveau van net onder de € 200,00 steken, maar verloor daarna toch weer iets terrein. Het marktbeeld blijft vrij rustig. In het feed segment zijn bij de handel nog liggende voorraden van gewezen interventieproduct van prijsdrukkende invloed. De notering van vol melkpoeder stijgt nog steeds, al is het prijsbeeld in de loop van maart wat stabieler met weinig activiteit. Oceanië en Zuid-Amerika lopen nu uit het seizoen. Hiervan kan Europees product profiteren door de mogelijke exportvraag in te vullen, wat de markt verder zou kunnen ondersteunen.
Bron: ZuivelNL