FrieslandCampina heeft een dynamisch jaar achter de rug. Geopolitieke spanningen en valutaire tegenwind beïnvloedden de bedrijfsvoering, de omzet en het resultaat meer dan in andere jaren. De netto-omzet bleef stabiel op 11,3 miljard euro. De winst steeg naar 303 miljoen euro. Hierbij was er in 2014 sprake van een eenmalige bate en negatieve valuta-effecten. In de tweede helft van 2014 hebben kostenbesparingen bijgedragen aan het herstel van de winstontwikkeling. Hierdoor kwam het bedrijfsresultaat (gecorrigeerd voor eenmalige posten en valuta-effecten) in de tweede helft van het jaar 5,5 procent hoger uit dan in de vergelijkbare periode in 2013. De uitkering aan de leden-melkveehouders van FrieslandCampina bleef op peil en ligt met een melkprijs van 42,70 euro per 100 kilo melk fractioneel onder het topjaar 2013 (42,90 euro).
Cees ’t Hart, CEO Koninklijke FrieslandCampina:
"Meer dan in andere jaren hebben in 2014 externe omstandigheden invloed gehad op de resultaten van FrieslandCampina. Het jaar 2014 kan worden gekenschetst als ‘dynamisch’. Met het verdwijnen van de EU-melkquotering zal de volatiliteit op de zuivelmarkten mogelijk nog verder toenemen. Het perspectief voor FrieslandCampina en haar leden blijft echter positief. De onderneming staat er goed voor."
- Netto-omzet stabiel op 11,3 miljard euro, exclusief valuta-effecten een groei van 2,2 procent.
- Bedrijfsresultaat stijgt met 56,2 procent naar 489 miljoen euro. Gecorrigeerd voor een-malige posten en valuta-effecten daalt het bedrijfsresultaat met 10,7 procent.
- Winst stijgt met 93 procent naar 303 miljoen euro. Exclusief de eenmalige posten en valuta-effecten daalt de winst met 13,1 procent.
- Kasstroom uit operationele activiteiten neemt af naar 545 miljoen euro (2013: 588 miljoen euro).
- Melkprijs voor leden-melkveehouders bedraagt 42,70 euro, daalt fractioneel met 0,5 procent (2013: 42,90 euro).
Vooruitzichten
Het aanbod van boerderijmelk en de vraag naar zuivelproducten vormen op wereldniveau een wankel evenwicht. Na meer dan 30 jaar vervalt per 1 april 2015 de EU-melkquotering voor melkveehouders. Over het gehele jaar 2015 wordt wereldwijd 2 tot 4 procent groei van het aanbodvolume melk verwacht ten opzichte van 2014.
In 2015 zal de vraag naar zuivelproducten waarschijnlijk licht toenemen. Het is de verwachting dat in Azië en Afrika vooral de groeiende middenklasse zal profiteren van economisch herstel. Ook als gevolg van het lagere prijsniveau van zuivelproducten kunnen consumenten in opkomende markten zich mogelijk weer meer zuivelproducten veroorloven. De relatief goedkope euro zorgt ervoor dat zuivelproducten uit de eurozone beter kunnen concurreren met aanbieders uit landen met andere valuta, waardoor meer zuivelproducten geëxporteerd kunnen worden. De behoefte aan zuivelproducten en zuivelgrondstoffen in China is moeilijk in te schatten. Het is evenmin te voorspellen of en wanneer de boycot door Rusland van westerse agrarische producten zal worden opgeheven. Maar zelfs als de boycot wordt beëindigd, zal naar verwachting de vraag in Rusland niet snel herstellen. Consumenten in Europa zullen prijsbewust blijven. Mede daardoor zal de concurrentie met zowel andere aanbieders als huismerken blijven toenemen.
FrieslandCampina verwacht in 2015 volumegroei met kindervoeding in Azië en Afrika en verwacht ook weer volumegroei te kunnen realiseren met ingrediënten en zuiveldranken. Herstel van de groei van zuiveldranken zal vooral buiten Europa plaatsvinden. De uitgaven voor reclame & promotie nemen toe ter ondersteuning van deze groei en versterking van de merkposities en marktaandelen. De uitgaven voor research & development zullen beperkt toenemen. De investeringen in infrastructuur en productiecapaciteit zullen naar verwachting liggen rond de 600 miljoen euro.
FrieslandCampina is als gevolg van genoemde onzekerheden terughoudend in zijn vooruitzichten en doet geen concrete uitspraak over de resultaatverwachting voor 2015. Voor de langere termijn blijven de vooruitzichten positief. Door de groei van de wereldbevolking en de toename van de welvaart in vele regio’s zal de vraag naar voeding en vooral naar voeding die rijk is aan nutriënten, waaronder zuivelproducten, toenemen.
Klik hier voor het jaarverslag van 2014
Meer informatie
FrieslandCampina
Stationsplein 4
3818 LE Amersfoort
T: +31 (0)33 7133333
W.: www.frieslandcampina.com/nederlands