Het conversiejaar voor de kentekenregistratie landbouwvoertuigen is voorbij. Vanaf 1 januari 2022 moeten landbouwvoertuigen die op de openbare weg rijden geregistreerd zijn bij de RDW. Afgelopen jaar zijn bijna 750.000 registraties aangevraagd. Dat zijn er ongeveer 210.000 meer dan de oorspronkelijk prognose van de RDW. LTO Nederland is blij met dit resultaat dat mede te danken is aan de communicatie vanuit LTO Nederland. Een korte terugblik op het afgelopen ‘conversiejaar’.
Aanleiding
In 2020 werd een wetswijziging aangenomen om te voldoen aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen. Het gevolg was een registratie en ook kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen. Naar aanleiding van de lobby van LTO Nederland werd vastgelegd dat:
- De maximum snelheid voor landbouwvoertuigen wordt verhoogd naar 40 km/u.
- Er één loket komt voor ontheffingverlening.
- De toegang tot N-wegen wordt verbeterd waardoor kernen van dorpen en steden vermeden kunnen worden en het landbouwverkeer veiliger op de bestemming kan komen.
- De kosten voor registratie van bestaande landbouwvoertuigen zo laag mogelijk gehouden moeten worden.
Registratiejaar
Voor het registreren van de bestaande landbouwvoertuigen is een jaar de tijd genomen. In dat jaar golden er ook beperkte kosten voor registratie à 18 euro per voertuig. Om de leden op weg te helpen bij de registratie heeft LTO Nederland een instructievideo en een handige ‘Wegwijzer’ gemaakt. Van beide hulpmiddelen is veel gebruik gemaakt.
Halverwege afgelopen jaar bleef het aantal registraties fors achter bij de verwachtingen. Om de ondernemers te stimuleren de landbouwvoertuigen binnen deze conversieperiode te registreren is de communicatiecampagne vanuit de RDW in samenwerking met LTO Nederland en Cumela geïntensiveerd. Daarbij is ook gewezen op de negatieve en onnodige consequenties bij nalatigheid. Deze campagne heeft succes gehad. Uiteindelijk zijn bijna 750.000 landbouwvoertuigen in de conversieperiode geregistreerd. Ruim boven het verwachtte aantal.
VIN-inslag op locatie
Een veel voorkomend knelpunt bij de registratie bleek het ontbreken van een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) op de landbouwvoertuigen. Vooral bij het getrokken materieel. Omdat een VIN-nummer noodzakelijk is om de voertuigen te kunnen registreren, hadden ondernemers de keuze om of naar een RDW-keuringsstation te gaan voor de inslag van een nummer of om de RDW op het bedrijf langs te laten komen. De eerste optie was bij de grote afstand tot een keuringsstation niet altijd een optie en de tweede optie kostte extra geld in verband met voorrijkosten. Daarom organiseerde LTO Nederland, Cumela en de RDW regionale ‘inslagdagen’ voor VIN-nummers.
Coulancebeleid
Door het grote aantal aanvragen kort voor de deadline was het voor de RDW niet mogelijk om alle aanvragen op tijd af te ronden. Om te voorkomen dat ondernemers hierdoor hun ongeregistreerde voertuig moeten laten staan is er gelobbyd voor een ‘coulancebeleid’. Ook is overeengekomen dat tot 1 juli 2022 geen boetes worden uitgedeeld bij ongeregistreerde landbouwvoertuigen op de openbare weg. In dit extra half jaar tijd verwacht de RDW alle aanvragen voor de registratie van landbouwvoertuigen af te ronden. De coulance geldt overigens alleen voor de handhaving op de registratieplicht. Een landbouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog altijd voldoen aan de verzekeringsplicht. Ook mag er met een ongeregistreerd landbouwvoertuig niet harder worden gereden dan 25 km/u. Harder rijden tot 40 km/u is alleen toegestaan als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.
Bron: LTO Nederland