Tijdens Agritechnica 2017 presenteerde Fliegl met de Büffel een nieuw concept als alternatief voor een hakselaar en opraapwagen. Nu is de Büffel praktijkrijp en wordt er gedemonstreerd met de 0-serie. De Fliegl Büffel is een combinatie van opraapwagen, veldhakselaar en overlaad-wagen en bestaat uit een pick-up met daarachter een snijrotor, een voorraadbunker en een overlaadband.
Combinatie van opraapwagen, veldhakselaar en overlaad-wagen
De hydraulisch aangedreven pick-up met snijinrichting is door Fliegl zelf ontwikkeld. Uitgerust met 49 omkeerbare messen is hij goed voor een theoretische snijlengte van 30,5 mm. Vanuit de pick-up en de snijrotor komt het gras in een bunker terecht. Het wordt via een bodemketting en twee verdeelwalsen op een afvoerband gevoerd die het naar een naast rijdende silagewagen transporteert.
Overlaadcapaciteit tot circa 130 ton per uur
De Büffel heeft een overlaadcapaciteit tot circa 130 ton per uur. Met opengeklapte transportband is de voorraadbunker goed voor 10 m3, met de band dicht wordt dit 6 à 7 m3. Hierdoor hoeft niet steeds een wagen te volgen bij het oprapen van het gras, zoals bij het draaien op de kopakker. Met zijn 6 ton is de Büffel veel lichter dan een hakselaar, waardoor er minder insporing optreedt en hij ook geschikt is voor nattere en minder dragende terreinen.
De uitschuifbare hydraulische telescoop-as zorgt bovendien voor een hoge stabiliteit op oneffen terrein. Door deze schuif-as en in combinatie met brede 750/45R26,5 banden is de bodemdruk van de Fliegl in combinatie met een tractor minder dan bij een opraapwagen of een hakselaar. De lengte van ongeveer 6 meter maakt het bovendien een wendbare combinatie interessant voor gerende percelen. De Büffel vraagt met 150 pk veel minder vermogen dan een hakselaar zodat het brandstofverbruik een pak lager is.
Wilt u meer mechanisatienieuws lezen? Grijp dan nu uw kans en maak gebruik van onderstaande actie: