Ploeger heeft de vierwieler, modelnaam AT5104 LNMS, afgelopen week voor het eerst in het veld getest. Hiermee is de mestmachinelijn, met ook een driewieler en vijfwieler compleet. De machine maakt gebruik van dezelfde hoofdcomponenten als de AT4103 en AT5105. De vernieuwing zit hem voornamelijk in het chassis en het 4-wieler concept.
Simpel en comfortabel
Belangrijk punt is de werkomgeving en het rijcomfort voor de chauffeur. De hydraulisch geveerde vooras met automatische hoogteregeling in combinatie met de geveerde cabine zorgen voor zeer comfortabel rijgedrag. Door de wipschakelaar achter op de joystick zet de chauffeur de machine eenvoudig in hondengang. Tijdens het rijden worden overigens alle functies met fysieke knoppen bedient. Alle relevante informatie is te zien het 12” touchscreen scherm.
Gebruiksgemak en onderhoud
Het ontwerp van de neus van de vierwieler zorgt voor onbelemmerd zicht naar de voor- en zijkant. De laadarm aan de rechterzijde klapt weg zodat deze niet in de weg zit tijdens de werkzaamheden. Verder heeft de machine een korte draaicirkel. De hefplaat draait automatisch mee met de rijrichting. Uniek is de mogelijkheid om, tijdens het bemesten in hondengang, de bemester naar de linker- en rechterzijde te sturen. Dit is handig bij een asymmetrisch perceel of bij het afwerken van de kopakker. De koeler voor de motor is voorzien van een ventilator die de lucht door de radiateur zuigt. Voor de koeling van het hydraulisch systeem en de versnellingsbak is een radiateur rechts voor het achterwiel gemonteerd. Alle onderdelen zijn eenvoudig bereikbaar voor onderhoud en schoonmaak.
Maximale kracht
Onder de motorkap vinden we een Scania 6 cilinder in-lijn dieselmotor met 550 pk. De mechanische aandrijving zorgt voor efficiënte benutting van het beschikbare vermogen. Dit vertaalt zich in een voordelig brandstofverbruik zoals we kennen de 3 en 5 wieler. Als transmissie is de continu variabele ZF ECCOM 5.5 gemonteerd. De oliepompen zitten bij de achteras van de machine en zijn aangedreven door de aftakas van de versnellingsbak. Om brandstof te besparen zijn de oliepompen gedurende wegtransport uit te schakelen. In het veld is de machine op alle wielen aangedreven en gestuurd. Op de weg wordt boven de 25 km/u de achterasbesturing uitgeschakeld. Bovendien kan de vierwieler worden uitgerust en met verschillende bandenmaten, de mogelijkheden variëren van de hoogste 1000/65R32 band tot de breedste 1250/50R32 band.
Capaciteit
Capaciteit begint bij een korte laadtijd. Door het snijfilter direct onder de zuigarm te zetten, ontstaat een korte zuigleiding. Optioneel kan met de Superload laadarm nog sneller geladen worden. De inhoud van de brandstoftank is 850 liter. De AdBlue tank heeft een capaciteit van 60 liter. De gewichtsverdeling is optimaal door de aan de voorzijde versmalde polyester tank, de positie van de motor, de wielbasis en de hefinrichting.
Bron: Ploeger