FrieslandCampina kondigde vandaag een veelomvattende heroriëntatie op de Duitse markt aan. Centraal in deze strategische heroriëntatie staan investeringen in de hoofdmerken, zoals Landliebe, Tuffi en Frico, bundeling van alle commerciële activiteiten in de omgeving van Düsseldorf en andere maatregelen om de winstgevendheid te vergroten. De maatregelen omvatten de sluiting van de productielocatie in Gütersloh, waar 231 werknemers bij betrokken zijn. Deze inspanningen moeten ervoor zorgen dat binnen drie jaar weer winst wordt gemaakt.
Jan Kruise, managing director van FrieslandCampina Duitsland: ‘De Duitse markt voor zuivelproducten is gefragmenteerd en wordt gekenmerkt door sterke concurrentie als gevolg van overcapaciteit. Wij zijn ervan overtuigd dat wij deze problemen het hoofd kunnen bieden door ons te richten op onze sterke merken en door strak consumentgericht beheer van ons productassortiment. Wij zijn het enige bedrijf dat in alle zuivelcategorieën en kanalen sterk is vertegenwoordigd en we zullen dit concurrentievoordeel gebruiken om ons als voorkeurspartner in de markt op basis van onze strategie te bewijzen. Voor het verwezenlijken van onze ambitieuze doelen zullen we in ons bedrijf investeren. Moeilijke beslissingen die het pad zullen effenen naar een voor de lange termijn succesvolle toekomst gaan we niet uit de weg. Wij zijn van plan hier te blijven.’
Nieuwe commerciële impulsen door overplaatsing naar de omgeving van Düsseldorf in Noordrijn-Westfalen
Noordrijn-Westfalen (NRW) is historisch gezien een belangrijke regio voor FrieslandCampina. Veel leden-melkveehouders zijn daar gevestigd en het merk Tuffi is er een sterk lokaal merk. Kruise: ‘Door de commerciële functies naar de omgeving van Düsseldorf over te brengen, verwachten we te kunnen profiteren van het aanwezige talent in de regio en bij te dragen aan de strategische doelen in Duitsland.’ NRW is een centrum van consumentenproducten en voedingsmiddelenindustrie. De betrokken commerciële medewerkers uit Heilbronn en Keulen, in totaal 74, worden over de mogelijkheden op de nieuwe locatie geïnformeerd in vervolg op de gesprekken met de ondernemingsraad, die zeer binnenkort van start gaan. De overplaatsing staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. De werknemers zijn vandaag over de plannen ingelicht. De voorgenomen verhuizing heeft geen consequenties voor de productielocaties in Heilbronn, Keulen en Schefflenz, alsook hun respectievelijk 366, 326 en 23 werknemers.
Sluiting van de locatie Gütersloh
De sluiting van de locatie in Gütersloh is een gevolg van overcapaciteit in de uiterst gefragmenteerde Duitse markt en van jarenlang verliesgevende productie van desserts voor huismerken die het grootste deel van het in Gütersloh geproduceerde volume vormt. Deze categorie wordt stopgezet, terwijl andere productlijnen naar de productielocaties in Keulen, Heilbronn en Maasdam in Nederland worden overgeplaatst. In de vestiging in Gütersloh wordt Duitse melk verwerkt. Sluiting heeft nagenoeg geen effect op de beschikbare capaciteit voor de melkverwerking van FrieslandCampina. De geplande sluiting van de productie in Gütersloh staat gepland voor maart 2019 en de betrokken werknemers zijn hier vandaag van op de hoogte gebracht. ‘Dit was een moeilijk besluit’, benadrukt Kruise, ‘maar eerdere pogingen om de problemen op te lossen zijn gestrand en na uitgebreid onderzoek naar alternatieve oplossingen liet de voortdurende verliesgevende situatie ons geen andere keuze. Uiteraard gaan wij binnenkort in gesprek met de vertegenwoordigers van de werknemers en doen we er alles aan om de betrokken werknemers te helpen elders nieuw werk te vinden.’
Bron: FrieslandCampina