De Dutch Dairy Challenge rolt zich na een succesvolle regionale piloteditie nationaal uit tot dé bottom-up innovatie-aanjager voor het verduurzamen van de Nederlandse melkveehouderij. Met de landelijke uitrol heeft de Stichting i.o. de ambitie uitgesproken om samen met de partners Rabobank Nederland, FrieslandCampina, Agrifirm, Imagro en drie universiteiten te komen tot een brede nationale beweging met impact op de duurzame veranderkracht van de sector. Initiatiefnemer Courage draagt het project over aan de dragende partners en sluit daarmee haar laatste initiatief af.
Wat is de Dutch Dairy Challenge (DCC)?
De Dutch Dairy Challenge (DDC) is bedoeld als duurzame innovatie-aanjager voor alle (keten)partners in de melkveehouderij: boeren, studenten, ketenpartijen en andere betrokkenen. Dit gebeurt in de ondernemers challenge door het van onderaf ondersteunen van initiatieven van ondernemers (en samenwerkingspartners) om de ideeën verder te brengen door het organiseren en regisseren van een innovatieproces.
Daarnaast is er in 2022 een nieuw spoor toegevoegd: de studenten-challenge. Multidisciplinaire studenten teams werken in 100 dagen aan verfrissende ideeën voor een duurzame en economisch rendabele melkveehouderij.
Nieuwe innovatie-organisatie
Na een succesvolle regionale editie in Noord-Limburg en Oost-Brabant heeft de DDC nu met een landelijke aanpak de ambitie uitgesproken om samen met vele anderen te komen tot een brede nationale beweging met impact op de duurzame veranderkracht van de sector. Dit doet de DDC door innovaties en vernieuwing van onderaf aan te jagen waarbij direct en indirect een grote groep melkveehouders wordt betrokken en geïnspireerd.
De initiatiefnemers zijn Rabobank Nederland, FrieslandCampina, Agrifirm, Imagro, Courage en de Alliantie TUe, WUR, UU, UMC Utrecht (EWUU) met de drie universiteiten in Eindhoven, Wageningen en Utrecht. De samenwerkende partijen richten momenteel een stichting op waarin ze de DDC gaan onderbrengen. De Stichting Courage gaat daarin op en draagt het project nu over aan de dragende partners
Over Courage en de baanbrekende innovaties
De innovatie-wedstrijd in de praktijk komt uit de koker van Courage, de stichting voor baanbrekende innovaties in de melkveehouderij. Courage is in 2004 opgericht door NZO en LTO-Nederland als Stichting Innovatie Rundveehouderij, welke een alliantie aanging met het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit. Sinds haar start heeft Courage tal van innovaties in de melkveehouderij geïnitieerd, steeds samen met ondernemers in de branche.
Zo stond Courage met haar concept ‘Energieneutrale Zuivelketen’ mede aan de wieg van Duurzame Zuivelketen en ontwikkelde en realiseerde zij onder meer innovaties als: Koeientuin, Fotonenboer, Grassa!, Gezonde Partners, Land van Waarde, Koetopia, Floating Farm en Dutch Dairy Challenge. Na 18 succesvolle jaren hebben de initiatiefnemers uit de zuivelsector besloten dat het tijd was voor een andere aanpak via DDC. Daarbij staat het initiëren van een brede innovatiebeweging binnen de melkveehouderij centraal.
Dutch Dairy Challenge 2023 inschrijving geopend
In februari 2023 start de ondernemers challenge weer. Daarbij gaan melkveehouders met een innovatief idee een innovatietraject aan van 100 dagen samen met een multidisciplinair studententeam en een ondernemerscoach. De inschrijving hiervoor is inmiddels geopend. Melkveehouders kunnen zich t/m 20 november met hun innovatieve idee aanmelden via www.dutchdairychallenge.nl. In december vindt de selectie van ideeën plaats en in januari worden de teams van melkveehouders, studenten en ondernemerscoaches samengesteld.
Bron: Courage