Negen melkveehouders, negen coaches, 25 studenten & young professionals en vijf initiatiefnemers kwamen samen tijdens de eerste workshop van het 100 dagen traject. Als innovatie-aanjager in de melkveehouderij is het doel van Dutch Dairy Challenge om beweging in de sector te creëren. Tijdens de kennismaking kwamen alle ideeën, expertises en inzichten samen.
Samen kom je verder dan alleen
In december zijn uit alle inschrijvingen negen melkveehouders geselecteerd om het 100 dagen DDC traject aan te gaan. Op 9 februari kwamen alle deelnemers voor het eerst samen. De workshop zorgde voor veel positieve energie om de ruwe ideeën handen en voeten te geven. Door samenwerking in multidisciplinaire teams, bestaande uit een professionele coach en de frisse blik van studenten, werden de ideeën in een korte tijd al naar een hoger niveau getild.
Alle betrokkenen werden verdeeld over drie thema-clusters, namelijk natuur & biodiversiteit, koe/dierenwelzijn en E-missie. De start is er! Wat dacht je van de eerste fossielvrije boerderij van Nederland óf van veeteelt naar vezelteelt? Genoeg kansen en uitdagingen in de melkveehouderij!
Wie wint de Dutch Dairy Challenge op 11 mei?
Alle melkveehouders werken met de overige deelnemers toe naar de finale op 11 mei! Eerst volgen nog twee workshops. De volgende workshop zal plaatsvinden op 9 maart en staat in teken van creëren. Tijdens het finale event pitchen de negen melkveehouders de (business)plannen aan een onafhankelijke jury en wordt de winnaar en de top 3 bekendgemaakt.
Praktijkinnovaties met Dutch Dairy Challenge
Dutch Dairy Challenge daagt melkveehouders en ketenpartners uit om te werken aan innovatieve plannen voor de verdere verduurzaming van de Nederlandse melkveehouderij. Zeker nu, met het maatschappelijk vergrootglas op de sector, het stikstofdossier in het bijzonder, kunnen praktijkinnovaties oplossingen bieden voor de complexe vraagstukken.
Bron: DDC