Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop; zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland. Die laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat.
Landelijke pilot
Stimulatie in de winkel kan dus bijdragen aan de groei van het huidige biologische marktaandeel van 3,2%. Brancheorganisatie Bionext hoopt op een landelijke pilot met interventies in de winkel. De resultaten van de pilot worden tijdens de online Biokennisweek die deze week plaatsvindt, door de Provincie Gelderland gepresenteerd.
Omschakelen naar biologisch (nog) niet aantrekkelijk
Zonder groei aan de vraagzijde is omschakelen naar biologisch voor boeren niet aantrekkelijk. De laatste cijfers van Skal Biocontrole onderschrijven dit: het aantal boeren dat omschakelt naar biologisch stagneert. Om tot een biologisch landbouwareaal van 25% te groeien, een van de doelen van de Europese Green Deal, is stimulatie aan de vraagzijde noodzakelijk. De pilot laat zien dat met aanpassingen in de winkel de consument wel degelijk vaker en/of meer biologisch koopt.
“Je ziet dat met gerichte aandacht op het juiste moment, de consument voor biologisch kiest” aldus Michaël Wilde. Wilde is de directeur van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. “Hoopvolle resultaten, waar we graag landelijk binnen meer productcategorieën mee aan de slag willen”.
Kleine aanpassingen op de winkelvloer zorgen al voor forse stijging
Meer ruimte in het schap voor het biologische aanbod zorgt al voor een stijging van 14%. Het benadrukken van de gelijke prijs resulteerde in een stijging tot 25%. Gedurende 10 weken vonden er in twee supermarkten in Gelderland diverse interventies op de winkelvloer plaats. Allereerst is er meer gecommuniceerd over de waarde van biologisch. Daarna kreeg biologische melk meer ruimte in het koelschap. Tot slot is de prijs waar nodig verlaagd tot dezelfde prijs als reguliere melk. Wat bleek, de verkopen van biologische melk stegen in beide supermarkten gemiddeld met 47%.
Communicatie
Een boodschap met ‘what’s in it for me’ heeft meer effect dan communicatie gericht op wat het met de aarde doet (biodiversiteit). Ondanks dat de consument zegt graag meer biologisch te willen kopen, wordt die keuze op de winkelvloer toch vaak beïnvloed door factoren als prijs, promotie, communicatie. Het is daarom belangrijk om zowel in te zetten op een publiekscampagne als interventies op de winkelvloer gericht op het aankoopgedrag.
Bron: Bionext