Vanaf 12 september tot en met 19 september zal de consument niet om het keurmerk On the way to PlanetProof heen kunnen. Samen met boeren, supermarkten, én consumenten zal er gedurende een hele week aandacht worden gevraagd voor duurzamere voedingsproducten in de Nederlandse supermarkten. Om zo de consument te verleiden tot het maken van een betere keuze voor natuur, klimaat én dier. De On the way to PlanetProof Week wordt dit jaar voor de tweede maal gehouden. On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten één van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten.
Een ruime meerderheid van de consumenten (54 procent) denkt positief over On the way to PlanetProof en vindt het keurmerk betrouwbaar. Die betrouwbaarheid komt mede voort uit de benoeming van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.
Een keur aan keurmerken
Goede voorlichting over het keurmerk is nodig, vindt Stichting Milieukeur (SMK), uitgever van het keurmerk. Consumenten kunnen namelijk een duurzamere keuze in de supermarkt maken, maar zien door de hoeveelheid keurmerken het bos niet meer. En daarom organiseert de Stichting deze week de On the way to PlanetProof Week. Samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen vraagt SMK aandacht voor duurzamere voeding met het keurmerk On the way to PlanetProof.
Ellen Brussee, organisator van de speciale campagneweek: ‘De afgelopen periode is er hard gewerkt door onder meer keurmerkhouders en retailers om tijdens een speciale week aandacht te vragen voor het keurmerk. Het is fantastisch om te zien dat er door diverse partijen groot wordt ingezet. Van televisiecommercials tot instore acties. De consument zal zien dat er daadwerkelijk een keuze is waarmee je verschil kunt maken.’
De consument wil wel
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (59 procent) maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit eerder onderzoek van Ipsos. 75 procent geeft daarbij aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren, met name gericht op gedragsverandering. Maar slechts een kwart van de consumenten koopt bewust producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel. Met name groente en fruit, eieren en zuivel zijn voor de consument relevant, blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK.