Het overgrote deel van de jonge agrarische ondernemers investeert in het bedrijf, maar nauwelijks in persoonlijke ontwikkeling. Dat kwam naar voren vanuit het HAS Living Lab. Over de achtergrond hiervan deden studenten van de HAS Hogeschool gezamenlijk onderzoek.
Gezamenlijke afstudeeropdracht HAS Hogescholen
Studenten van de verschillende opleidingen van de HAS Hogeschool te Venlo en ’s-Hertogenbosch voerden in samenwerking de module Beroeps Opdracht (BO) uit als afstudeeropdracht. Zij schreven hun onderzoeksrapport ‘Persoonlijke ontwikkeling jonge agrarische ondernemers’ in de periode van februari tot en met juni 2021. Aanleiding was de constatering vanuit het HAS Living Lab dat zeventig tot tachtig procent van de jonge agrarische ondernemers wel investeert in het bedrijf, maar nauwelijks investeert in persoonlijke ontwikkeling.
Grote uitdagingen
Ook agrarische dienstverleners merken dat agrarische ondernemers tot 35 jaar na hun reguliere dagopleiding; voor, tijdens of na overname van een agrarisch bedrijf nauwelijks investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor ontwikkelen ze weinig ondernemerscompetenties en blijven ze te weinig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de sector. Dit, terwijl het overnemen van een agrarische onderneming steeds moeilijker wordt vanwege grote uitdagingen; zoals wet- en regelgeving, maatschappelijke discussies en kleine productmarges. Er worden minder agrarische bedrijven overgenomen, waardoor er steeds meer agrarische bedrijven verdwijnen in de komende jaren.
Interviews, enquête en literatuuronderzoek
Aan de hand van interviews, een enquête en literatuuronderzoek onderzochten de afstudeerders in welke mate jonge agrarische ondernemers bereid zijn om te investeren in persoonlijke ontwikkeling en ook welke manier van persoonlijke ontwikkeling het beste is. Ze formuleerden daarbij de volgende hoofdvraag: ‘Op welke manier kunnen jonge agrarische ondernemers na hun studie het beste investeren in persoonlijke ontwikkeling en onderhoud van noodzakelijke competenties en kwaliteiten en hoe wordt er over het ‘Leven Lang Leren’ gedacht?’
‘Leven Lang Leren’
Uit het onderzoek blijkt dat de jonge ondernemers het belang van een ‘Leven Lang Leren’ inzien, omdat zij bereid zijn meer tijd en geld te investeren in persoonlijke ontwikkeling dan in de huidige situatie. Zo kunnen ze meebewegen met technologische, maatschappelijke en economische veranderingen. Transparant produceren wordt voor jonge agrarische ondernemers belangrijk. Dit kan vanuit de maatschappij leiden tot meer begrip doordat de consument op de hoogte is van de bedrijfsvoering en dagelijkse werkzaamheden van de agrarische ondernemer.
Achter de feiten aan lopen
Door de druk vanuit de maatschappij en steeds nieuwere en ingewikkelde technieken moeten agrarische ondernemers in de toekomst over veel kennis beschikken. Dit kan uitsluitend door de theorie te koppelen met de praktijk. Dit voorkomt dat de jonge agrarische ondernemers achter de feiten aan gaan lopen. De beste manier van persoonlijke ontwikkeling is door een bedrijfsbezoek te combineren met een casus onder begeleiding van een expert. Tijdens het bedrijfsbezoek en de casus krijgen de ondernemers de mogelijkheid om te sparren. Deze sparsessies kunnen leiden tot aanpassingen in de bedrijfsvoering, wat bedrijfsblindheid kan tegengaan.
Bron: ABAB