Met 15.000 zakelijke klanten gaat Rabobank de komende vijf jaar in gesprek over circulariteit. Met deze ambitie draagt Rabobank onder andere bij aan het rijksbrede programma ‘Nederland circulair’ waarin staat dat de economie in 2050 volledig circulair moet zijn.
Circulair Ondernemen Challenge
De ambitie om de komende jaren met 15.000 klanten het gesprek aan te gaan is het vervolg op de Rabo Circulair Ondernemen Challenge die samen met KPMG en MVO Nederland wordt uitgevoerd. Dit programma was in 2014 het startschot om ondernemers te stimuleren aan de slag te gaan met het hergebruiken van grondstoffen en de aarde minder uit te putten.
De impact is zichtbaar
Inmiddels hebben 200 ondernemers deelgenomen aan deze Challenge en is onder 31 deelnemers een impactanalyse uitgevoerd. De impact is zichtbaar: ondernemers zien hun footprint slinken terwijl hun reputatie verbetert. Ze leggen nieuwe contacten en boren nieuwe samenwerkingen en doelgroepen aan. Eenderde van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij hun circulaire aanpak, waar andere deelnemers zullen volgen. En driekwart van de deelnemers heeft circulariteit volledig onderdeel gemaakt van hun bedrijfsstrategie, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ondernemers duurzaam helpen groeien met circulair ondernemen’.
Actiever met melkveehouders meedenken
Alain Cracau, hoofd Sustainable Business Development bij Rabobank: “We zien nu dat we meer kunnen doen om de circulaire economie aan te jagen. Met de inzichten uit het impactanalyse kunnen we nog actiever met klanten in gesprek gaan. Bedrijven omarmen circulair en willen aan de slag, maar weten niet altijd direct hoe. Als bank willen we ondernemers duurzaam helpen groeien. Nu blijkt dat onze aanpak werkt en ondernemers hiermee succesvol zijn, willen we het effect verder vergroten. Naast de Challenge en de speciaal ingerichte Rabo Circulair Ondernemen Desk wordt circulariteit een vast onderdeel van de gesprekken met zakelijke klanten. Onze kennis, partners en uitgebreide netwerk helpen hierbij.”
Bron: Rabobank