De Nederlandse kaasproductie heeft sinds 2012 een uitzonderlijke groei doorgemaakt, die de beperkte consumptiegroei in Noordwest-Europa overtreft. Dit heeft de marges verdund en de positie van kaasproducenten in de waardeketen verzwakt. Naar verwachting zal de Nederlandse kaasproductie tegen 2022 echter toenemen tot bijna 930.000 metrische ton, op basis van de toegenomen invoer van vloeibare melk en investeringen in extra verwerkingscapaciteit.
"Naarmate de voorkeuren van consumenten veranderen, is er een toenemende vraag naar gemak en gepersonaliseerde voeding, waaronder online verkoop, lokale producten en specialiteiten", aldus Richard Scheper, Dairy Analyst bij Rabobank. "Door te focussen op de toegevoegde waarde in de waardeketen en deze nieuwe voorkeuren, bieden kaasproducenten nog steeds kansen om gezondere marges te beveiligen."
Buitenlandse markten vragen ander aanpak
Ontwikkelingsmarkten bieden betere kansen voor volumegroei, terwijl de premiumisatie van (speciale) harde kaassegmenten in ontwikkelde regio's kansen biedt voor waardegroei. De kansen op buitenlandse markten en distributiekanalen zijn echter niet onbeperkt en vereisen vaak een aangepaste marketingaanpak.
Binnenlandse concurrentie
In ontwikkelde landen zijn de mogelijkheden voor volumegroei beperkter vanwege de vaak hogere basis voor kaasconsumptie en lagere bevolkingsgroei. Voor sommige landen, zoals de VS, moet voor bepaalde kaassoorten en distributiekanalen rekening worden gehouden met prijsconcurrerende binnenlandse productie. De vraag naar harde 'speciale' kazen via gespecialiseerde kaaswinkels biedt echter nog steeds kansen voor waardegroei in ontwikkelde markten.
Lees hier het hele rapport.
Bron: Rabobank