MS Schippers bouwt haar e-commerce activiteiten de komende jaren sterk uit. “De groei van de afgelopen jaren heeft ons doen beseffen dat online een volwassen verkoopkanaal is waarmee we in de toekomst onze huidige klanten beter willen bedienen en meer nieuwe klanten willen aantrekken”, aldus Mark Schippers, Algemeen Directeur van het gelijknamige bedrijf.
Contact tussen leverancier en veehouder schuift op
Met de opkomst van het web is de behoefte van veehouders sterk veranderd. Vroeger was er één aanspreekpunt die met regelmaat bij hen langs kwam om de bestellingen op te halen. Nu heeft hij nog steeds een vast contactpersoon, maar spreekt ook regelmatig met specialisten voor inhoudelijke ondersteuning, belt met een binnendienst medewerker als hij specifieke productvragen heeft en bestelt de voor hem reeds bekende producten online. Er is dus op veel meer manieren contact tussen leverancier en veehouder. Mark: “we zien de manier waarop onze klanten contact zoeken duidelijk opschuiven: ruim 60% groei in ons webverkeer tov vorig jaar, waar mobiel de grootste groei doormaakte met meer dan 100%”. Op deze ontwikkelingen springen we in met de nieuwe websites.
Meer dan een webwinkel
Het online kanaal gebruikt de veehouder overigens niet alleen om producten te bestellen. De omgeving ‘Mijn Schippers’, waarin een klant meer inzicht krijgt in zijn eigen resultaten, wordt ook stevig doorontwikkeld. Zo ziet een varkenshouder op dit moment al online hoe zijn dieren groeien en krijgt hij op ‘Mijn Schippers’ inzicht in zijn waterverbruik, de kwaliteit ervan en de effectiviteit van zijn ongediertebestrijding.
Nederland als voorbeeld voor andere landen
De nieuwe websites zijn inmiddels in de lucht. In 10 landen en 7 talen gaat MS Schippers haar klanten bedienen. In álle landen ziet men het webverkeer toenemen maar nergens is de website zo belangrijk als in Nederland. Het lijkt erop dat de Nederlandse veehouder zich al meer online begeeft dan zijn collega’s in het buitenland. De trend is echter overal hetzelfde, online wordt steeds belangrijker.