Innovatie-aanjager Dutch Dairy Challenge daagt melkveehouders en ketenpartners uit om te werken aan innovatieve plannen voor de verdere verduurzaming van de Nederlandse melkveehouderij. Zeker nu, met het maatschappelijk vergrootglas op de sector, het stikstofdossier in het bijzonder, kunnen praktijkinnovaties oplossingen bieden voor de complexe vraagstukken.
Innoveren, zeker nu
De Nederlandse melkveehouderij staat in het brandpunt van de belangstelling en kent veel uitdagingen. Uitdagingen zoals de invloed op ons landschap, de druk op biodiversiteit, het verminderen van emissies en het verbeteren van dierenwelzijn.
Op zijn zachtst gezegd complexe vraagstukken die alleen opgelost kunnen door integraal te kijken én door te brug te slaan tussen maatschappij en markt. Melkveehouders en andere ketenpartners vormen daarin een hele belangrijke schakel. De Dutch Dairy Challenge is een positieve beweging van onderaf die melkveehouders stimuleert en ondersteunt om ideeën en oplossingen voor deze uitdagingen samen waar te maken.
Inschrijven Dutch Dairy Challenge
Veel goede ideeën worden op het boerenerf geboren maar worden door het ontbreken van tijd, kennis en kunde niet verder uitgewerkt. “Het is ontzettend waardevol deze goede ideeën verder uit te denken en te werken”, aldus Marcel Jungbauer namens Agrifirm, één van de initiatiefnemers. “Er borrelen zoveel goede praktijk-ideeën bij melkveehouders op het erf, het kan zo maar een antwoord worden op de verdere verduurzaming van de sector.”
Samen met de andere initiatiefnemers en partners roepen ze alle melkveehouders van Nederland met een vernieuwend idee op zich in te schrijven via www.dutchdairychallenge.nl. Inschrijven kan t/m 20 november 2022.
DDC Innovatieprogramma
Uit alle inschrijvingen kiest een selectiecommissie in het najaar de 10 beste ideeën. De geselecteerde melkveehouders gaan met een multidisciplinair studententeam en een professionele ondernemerscoach aan de slag. Samen gaan zij aan het werk in het 100 DDC dagen programma met
o.a. 3 workshops met alle deelnemers en een finale event. Tijdens het programma wordt het ruwe idee uitgewerkt tot een strak plan. Tijdens het finale event pitchen de melkveehouders de (business)plannen aan een onafhankelijke jury.
Landelijke uitrol Dutch Dairy Challenge
Na een succesvolle regionale editie in 2021 in Noord-Limburg en Oost-Brabant rolt de DDC zich nu landelijk uit tot dé bottom-up innovatie-aanjager voor het verder verduurzamen van de Nederlandse melkveehouderij. De stichting in oprichting heeft de ambitie om samen met vele anderen te komen tot een brede nationale beweging met impact op de duurzame veranderkracht van de sector. Dit doet de DDC door innovaties en vernieuwing van onderaf aan te jagen waarbij direct en indirect een grote groep melkveehouders wordt betrokken en geïnspireerd.
De initiatiefnemers zijn Rabobank Nederland, FrieslandCampina, Agrifirm, Imagro en de Alliantie TUe, WUR, UU, UMC Utrecht (EWUU) met de drie universiteiten in Eindhoven, Wageningen en Utrecht.
Bron: DDC