De omzet van de agrische groothandel BTN de Haas is in 2017 uitgekomen op ruim 8 miljoen euro ex btw. Dat is een stijging van ruim 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Deze stijging komt grotendeels door het intensiveren en optimaliseren van de marketingmix i.c.m. een nuchter en enthousiast verkoopteam. Tevens zijn de voorraden, inventaris en de bedrijfsruimte (700m²) van dierenspeciaalzaak én buurman PetsXL in het voorjaar van 2017 overgenomen. Deze toevoeging zorgde voor een niet autonome omzetgroei, welke circa 2% meeweegt in de totale omzetstijging.
De omzet die BTN de Haas uit de onlineactiviteiten haalde, steeg met 30%. De groothandel heeft met een mooie categoriemix van ca. 150 productgroepen een duidelijke ‘’Agrarisch/ buitengebied’’ focus. In 2018 verwacht BTN de Haas zijn stijging van de afgelopen jaren door te zetten en haar productengamma nog beter af te stemmen op de ‘’Agra’’ sector. Het streven is om ook in 2018 de uitleveringsgraad op de webshop binnen 24 uur vast te houden op de huidige 94%.
Strategie BTN de Haas
Overnames sluit BTN de Haas de komende periode niet uit, waarbij de focus op de Nederlandse markt zal liggen.De agrarische groothandelaar uit Groningen streeft een top 3 positie in Nederland na. Één van de speerpunten daarbij is het “BTN de Haas 5 jaar ontzorg-/ garantieplan”, waarmee aankoop, service én onderhoud van machines in een totaalpakket aan de klant wordt aangeboden tegen structurele maandkosten.
BTN de Haas zag in 2017 de omzet van de online bestedingen fors toenemen. Voor de komende jaren zal de verdere groei grotendeels bij deze online-omzet liggen. Naast het opvoeren van het marketingbudget wordt er door geïnvesteerd in de webshop en zullen services als bijvoorbeeld werkpleklevering tot in de melkstal geïntensiveerd worden.