FrieslandCampina had dit jaar een sterke start met winst resultaten boven vorig jaar, maar met in het tweede kwartaal grote impact van de coronapandemie op bedrijfsvoering en resultaten.
- Omzet stabiel (+0,3%) op EUR 5,6 miljard. Op vergelijkbare basis bedrijfsresultaat 17,2% lager dan in de eerste helft van 2019 en winst met 37,2% omlaag.
- Resultaat onder druk door coronapandemie, met name door sterke daling out-of-home-omzet, lagere basiszuivelprijzen en daling verkoop kindervoeding in Hongkong door dichte grenzen met China. Dit werd deels gecompenseerd door hogere winst in Consumer Dairy en Ingredients.
- Melkprijs voor leden-melkveehouders met 3,5% gedaald naar EUR 36,59 per 100 kilo melk door daling basiszuivelprijzen.
- Melkaanvoer met 1,1% gestegen naar 5.144 miljoen kilo door gunstige weersomstandigheden.
- Wereldwijde recessie met naar verwachting langzaam herstel vereist verder ingrijpen in kostenstructuur en structureel verhogen van productiviteit.
Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “De coronapandemie heeft in de eerste helft van 2020 tot marktomstandigheden geleid die we nog niet eerder gezien hebben. In veel landen moesten mensen door lockdowns binnen blijven en werden de horeca en andere out-of-home-kanalen gesloten. Basiszuivelprijzen daalden flink, maar bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld voor transport en zeecontainers, stegen daarentegen. In deze ongekende situatie zijn onze leden-melkveehouders altijd melk blijven leveren die door ons op tijd werd opgehaald en volledig verwerkt in onze productielocaties. Ook onze klanten hebben we de afgelopen maanden steeds van producten kunnen blijven voorzien. We hebben hier met z’n allen gedisciplineerd en hard aan gewerkt. Hiervoor wil ik onze leden-melkveehouders, medewerkers en business partners enorm bedanken.”
Prijzen en winstmarges flink gedaald
“We begonnen 2020 goed met resultaten boven vorig jaar, maar daar kwam eind maart als gevolg van de coronapandemie verandering in. In het eerste halfjaar van 2020 voelde FrieslandCampina dan ook de financiële gevolgen van de coronapandemie. Onze totale omzet bleef nagenoeg gelijk, maar we zagen een verschuiving van het winstgevende out-of-home-kanaal, waar de omzet grotendeels wegviel, naar omzetgroei voor basiszuivelproducten, waarvan de prijzen en winstmarges door de coronacrisis flink daalden. Ook de verkopen van de winstgevende kindervoeding-business in Hongkong liepen terug als gevolg van de dichte grenzen met China.
Ondanks dat we snel, talrijke, ingrijpende maatregelen hebben getroffen om de impact van de coronapandemie op onze resultaten op te vangen, kwamen het bedrijfsresultaat en de winst in de eerste helft van het jaar helaas toch onder druk te staan als gevolg van de wereldwijde coronacrisis.”
Razendsnelle aanpassingen aan coronacrisis
”Ik zie echter ook positieve ontwikkelingen: de onderneming heeft zich razendsnel aangepast aan een nieuwe situatie van “business as unusual” zoals we dat binnen FrieslandCampina zijn gaan noemen. Er is een enorme focus op het primaire proces, op het produceren en leveren van onze producten en we maken enorme slagen met verdere digitalisering en met e-commerce. Tenslotte hebben we onze marktposities in Ingrediënten wereldwijd en belangrijke consumentenmarkten zoals China, Indonesië, Nigeria, Pakistan en onze thuismarkten Nederland en Duitsland, de afgelopen periode weten te versterken.
Vooruitkijkend moeten we er op dit moment vanuit gaan dat we in 2020 in een wereldwijde recessie terecht komen en dat het herstel hiervan tijd zal vergen. Dit vereist dat we verder ingrijpen in onze kostenstructuur en maatregelen nemen om onze productiviteit structureel te verhogen. We zullen echter ook blijven investeren in onze merken, innovaties, verkoopkanalen (zoals e-commerce) en groeimarkten. Deze combinatie moet er voor zorgen dat we sterker uit deze uitdagende periode tevoorschijn komen.”
Bron: Friesland Campina