FrieslandCampina heeft 2020 afgesloten met een omzet van 11,1 miljard euro. Dat is een omzetdaling van 1,4 procent ten opzichte van 2019. Na correctie voor valuta-effecten bleef de omzet nagenoeg gelijk.
Winst en bedrijfsresultaat
De winst daalde met 71,6 procent naar 79 miljoen voornamelijk door een lager bedrijfsresultaat en hogere effectieve belastingdruk. Het bedrijfsresultaat daalde ook met 38,0 procent naar 268 miljoen euro.
De daling van het bedrijfsresultaat is verklaard door lagere resultaten uit Hongkong, out-of-home, valuta-effecten en een herstructureringspost van 106 miljoen. Zonder de herstructureringskosten en valuta-effecten zou het bedrijfsresultaat ook gedaald zijn, maar dan met 10,9 procent.
Omzet werkmaatschappijen
In 2020 realiseerden de werkmaatschappijen van FrieslandCampina in 28 van de 41 markten een strategische omzetgroei ten opzichte van 2019. De e-commerce-omzet groeide wereldwijd met meer dan 50 procent. Ondanks de coronapandemie bleef de netto-omzet voor valuta-effecten nagenoeg gelijk, maar wisselkoersen hadden een negatief effect van -1,3 procent op de omzet.
Consumer Dairy
De omzet van de business group Consumer Dairy is na een sterke start in het eerste kwartaal gedaald met 3,3 procent naar 5.735 miljoen euro als gevolg van de coronapandemie. De verkoop van consumentenmerken via retail liet een sterke groei zien, terwijl het weggevallen van de out-of-home-activiteiten en negatieve valuta-effecten de omzet onder druk zetten. Het bedrijfsresultaat van Consumer Dairy group nam af met 12,1 procent naar 255 miljoen euro.
Specialised Nutrition
Voor Specialised Nutrition zorgde de aanhoudend dichte grens tussen China en Hongkong voor een omzetdaling van 7,1 procent naar 1.119 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 36,2 procent naar 166 miljoen euro. Dit als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden in Hongkong. Daarnaast drukten hogere productiekosten de marges.
Ingredients
Ondanks het feit dat business group ingredients last had van een daling in foodservice en out-of-home, groeide de omzet met 5,3 procent naar 1.816 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat had een lichte stijging tijgen met 0,7 procent naar 140 miljoen euro. Het onderliggende resultaat van Ingredients was beter omdat er in 2020 een herstructureringslast voor de sluiting van de melkpoederfabriek in Dronrijp werd geboekt. De resultaatverbetering was het gevolg van winstgroei in de commerciële segmenten, onder meer door het oplossen van het lactoferrinetekort en door kostenbesparingen in de supply chain.
Dairy Essentials
De omzet van Dairy Essentials group groeide met 3,4 procent naar 2.467 miljoen euro. Vooral als gevolg van de verkoop van kaas aan industriële afnemers en het retail-segment. Het bedrijfsresultaat was met 202 miljoen euro negatief. Dit is inclusief genomen herstructureringslasten in 2020 voor fabriekssluitingen in Nederland en België. Daarnaast daalden door de coronapandemie de bulkzuivelprijzen. Deze impact is deels gecompenseerd door kostenbeheersing en een betere productmix.
Bron: Friesland Campina