De ene van Nederlandse afkomst met de grote wens om interesse in de agrarische sector te combineren met kennis van de zakelijke markt van voertuigen en machines, de andere een Vlaamse economiste met kennis van landbouw die ze opdeed in de Waalse mechanisatiewereld.
Wat hebben deze dames gemeen? Hun passie voor Fendt! Die werd aangewakkerd toen ze respectievelijk directeur Fendt bij de Mechan Groep en general manager van Agrimadis werden. Een terugblik en vooruitblik door de ogen van Stans van de Wetering en An Van Goey in een interview met de Loonwerker.
Kennen jullie elkaar goed?
STANS VAN DE WETERING: “De afgelopen jaren kwamen we elkaar meermaals tegen op events van Fendt in Duitsland of Italië en zo leerden we elkaar steeds meer kennen. Dat we elkaar nadien in België of Nederland sporadisch opzochten of telefoneerden, mondde uit in een goede zakelijke verstandhouding.”
AN VAN GOEY: “Inderdaad. Ik ontmoette Stans in juni 2018 tijdens een Fendt full line velddemonstratie in Nederland, waar ik destijds met een Friese product manager van AGCO naartoe ging om met het Fendt-materiaal en de aanpak vertrouwd te raken. Ze maakte een erg goede indruk op me, vooral omwille van de manier waarop ze met dealers en eindklanten omging.”
SVDW: “Ik kon me toen goed in An haar schoenen verplaatsen, bij haar start bij Agrimadis, waar ze de Fendt full line zou lanceren in België. Ik stond namelijk een jaar eerder voor precies dezelfde uitdaging in Nederland.”
De verdeling van de Fendt full line zit verspreid over verschillende actoren. Bemoeilijkt deze dubbele organisatie de werking naar de eindklant niet?
SVDW: “Het is inderdaad niet zo eenvoudig uit te leggen. Mechan Groep is distributeur voor de AGCO merken Massey Ferguson, Valtra en Fella in heel Nederland en België. Het AGCO merk Fendt distribueren we in het grootste gedeelte van Nederland. In België is het Fendt aanbod zelfs versnipperd over drie entiteiten namelijk HH Agri, Matermaco en Agrimadis. (nvdr: HH Agri voor Fendt-trekkers, Agrimadis voor spuiten, oogst- en hooibouwmachines en Matermaco voor Massey Ferguson en Valtra). Dat is historisch zo gegroeid. De klant maakt zich niet druk om een distributie-structuur. Die wil een goede dealer, liefst in de buurt, die kennis heeft van de wensen van de specifieke klant. Een kwaliteitsproduct met een goede service voor de juiste prijs zal meer betekenen dan een interne AGCO-structuur.”
AVG: “Ik begrijp de “full line strategie” van Fendt -en die is gelijkaardig voor andere trekkermerken- maar betreur wel dat sommige machines of merken op die manier verdwijnen na een overname van een fabriek. Je zal als dealer maar net de pech hebben om enkele topmerken te verliezen. Dan kan het snel bergafwaarts gaan met je omzet. Wij hebben wat dat betreft geluk gehad met Fendt en onze dealers hebben er steeds kwalitatieve producten bijgekregen. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld nog door de integratie van het Nederlandse Lely bij AGCO. De opraap-wagens doen het goed in Fendt-groen en we kijken sinds Agritechnica ook uit naar de befaamde Lotus-schudders uit de Lely-stal. Ook de Fendt Rogator doet het goed sinds AGCO het merk Challenger overnam.”
Hoe bevalt het werk?
SVDW: “Het werk bevalt erg goed. Ik moet bijna dagelijks toegeven dat de diversiteit in deze branche mij verrast. De wensen van de klanten zijn enorm divers en de lat ligt hoog. Om te kunnen voldoen aan de overheidseisen, maar ook de familie-gebruiken te respecteren en de onder-nemersdoelen te behalen moet ik met mijn team blijven schakelen. De full line implementatie geeft ons meer kansen om de eindgebruiker te bedienen. Dit zal de relatie op termijn zeker versterken. Maar in eerste instantie is deze keuze voor onze dealers natuurlijk ingrijpend. Hoe mooi de Rogators en persen het bijvoorbeeld ook doen, de omschakeling van een bedrijf met diverse merken naar een Fendt full line vestiging heeft tijd nodig.”
AVG: “Toen de zaakvoerders van Agrimadis me voorstelden om het distributiemiddel van het Fendt oogst- en hooi-bouwgamma op de Belgische markt mee vorm te geven, vond ik dit een hele uitdaging. Ik smeet me er volop in, ondanks de moeilijke context van de twee distributiekanalen in Antwerpen (HH Agri) en Vilvoorde (Agrimadis). Het drukke beursjaar 2019 heeft mijn work-life balance niet echt deugd gedaan, maar ik kijk met trots terug op de vele contacten die er gelegd werden. De aanwerving van mijn eerste werknemer bijvoorbeeld -op de beurs van Libramont in 2018- bleek een schot in de roos! Samen hebben we de fundamenten kunnen leggen en gingen we “de boer op” om de Vlaamse en Waalse dealers te selecteren die zich nu Fendt Certified mogen noemen. Ik heb geenszins spijt van de sprong van twee jaar geleden en ben trots op wat we met een klein team hebben kunnen neerzetten. Begin 2020 heb ik me echter meer persoonlijke dan professionele doelstellingen gesteld en deze keuze was zeer “pünktlich” zoals ze in Marktoberdorf zouden zeggen want mijn kinderen hebben me meer dan ooit nodig in deze tijden van gedwongen corona-thuisonderwijs.”
Soms zegt men dat het voor vrouwen harder is in de landbouwsector. Wat denken jullie daarvan?
SVDW: “In deze uitspraak herken ik me helemaal niet. Het was enkele jaren geleden voor mij misschien geen voor de hand liggende keuze om op deze functie te solliciteren. Maar ik ben aangenomen en warm verwelkomd. Natuurlijk krijg je hier en daar een verbaasde blik, maar eigenlijk denk ik dat dat eerder komt omdat ik niet uit een agrarische familie kom dan omdat ik een vrouw ben. Ik geloof gewoon niet echt in het label mannen- of vrouwenbaan, of in de wedstrijd wie het beter doet. Als je een taak aanneemt, moet je die waarmaken. Dat geldt toch voor iedereen?”
AVG: “Ik heb zeer getalenteerde vrouwen en dochters van loonwerkers, landbouwers en dealers mogen ontmoeten. Ze zijn belangrijke schakels en verzekeren de toekomst wanneer ze mee de financiële en andere krijtlijnen uitzetten. Toen Fedagrim hen op de laatste Agribex-beurs in de kijker zette, werd dit heel positief onthaald. Alle sterke vrouwen én mannen verdienen het om in de kijker te staan. Dat doet Ferm in Vlaanderen bijvoorbeeld ook met de Dag van de Agravrouw, maar er zijn ook andere initiatieven zoals de Agrafiek of Newbie-awards. Naar opvolging toe is inclusie en visibiliteit van mannen én vrouwen belangrijk.”
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst: Jan Ebinger
Foto’s: Jan Ebinger