Coöperatie Koninklijke CRV u.a. realiseerde in het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2023, een recordomzet van 188,5 miljoen euro. Onder andere als gevolg van de extreme inflatie en koersschommelingen stond de winstgevendheid onder druk.
Egon Verheijden, financieel directeur van CRV, is tevreden over de omzet in het afgelopen boekjaar. Deze is in lijn met de doelen van het ambitieuze strategisch driejarenplan dat twee jaar geleden werd ingezet. Met een plus van 9 miljoen euro ten opzichte van vorig boekjaar is de omzet gestegen tot een record van 188,5 miljoen euro. Twee jaar geleden was de omzet van CRV nog 173,4 miljoen euro.
Meer omzet in thuismarkt van CRV
De omzetstijging is met name gerealiseerd in Duitsland, Tsjechië en de thuismarkt Nederland-Vlaanderen. ‘Hier hadden we profijt van de goede melkprijs en het feit dat de omvang van de veestapel vooralsnog op peil bleef’, verklaart Verheijden. ‘Op de internationale spermamarkt voeren de grote ki-organisaties in de wereld een stevige concurrentiestrijd. Hierdoor was het ook voor CRV een uitdaging om de internationale omzet op peil te houden’, licht de financieel directeur toe.
Door extreme inflatie en een gemiddelde stijging van de salarissen met circa 9 procent stond de winstgevendheid van CRV afgelopen boekjaar onder druk. Bovendien moesten koersverliezen worden geboekt op leningen in onder andere Amerikaanse dollars. Het boekjaar werd daardoor afgesloten met een bescheiden bedrijfsresultaat. Er wordt dit jaar geen ledenvoordeel uitgekeerd.
Koersverliezen hadden een negatief effect op het eigen vermogen van CRV. ‘Maar de financiële basis van de organisatie blijft zeer solide’, benadrukt Verheijden.
10,7 miljoen in onderzoek en ontwikkeling
CRV investeerde het afgelopen boekjaar opnieuw 10,7 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. ‘Innovatie blijft een belangrijke pijler onder ons bedrijfsmodel’, verklaart de financieel directeur. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat CRV met innovatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verbetering van de winstgevendheid in de bedrijfsvoering van de leden/veehouders. Bovendien versterkt innovatie de internationale concurrentiekracht van de organisatie.’
Als voorbeeld wijst Verheijden op de ontwikkeling van de singlestep-fokwaardeschatting waardoor veehouders nu met een aanzienlijk hogere betrouwbaarheid fokkerijselecties en paringen kunnen maken. ‘Investeringen in onderzoek naar voerefficiëntie hebben dit jaar geresulteerd in de lancering van de fokkerijstrategie FeedExcel’, vult hij verder aan. ‘Hiermee kunnen veehouders eenvoudig fokken op een veestapel die uit hetzelfde voer meer melk produceert. We merken dat het economisch voordeel van fokken op voerefficiëntie door veehouders in binnen- en buitenland breed wordt omarmd.’
Bron: CRV