Albert Heijn koopt verse producten zo dichtbij mogelijk in. Melk, kaas, eieren, kip en varkensvlees komen al voor 100% van eigen bodem. Dit jaar komen er meer dan 40 miljoen aardappel-, groente- en fruitproducten van Nederlandse bodem bij. Door gebruik te maken van innovatieve teelt- en bewaartechnieken kunnen klanten nog langer genieten van producten uit Nederland.
Producten van Nederlandse bodem zijn verser en lekkerder. Verse producten hebben een korte houdbaarheid en daarom is snelheid in de keten belangrijk. Al binnen 24 uur liggen deze producten in de winkels en dat zorgt voor de lekkerste smaak. Daarom haalt Albert Heijn zoveel mogelijk verse producten uit eigen land en werkt al jarenlang intensief samen met; Nederlandse melkvee-, varkens- en pluimveehouders, en aardappelen-, groente- en fruittelers.
Innovatieve technieken
Albert Heijn onderzoekt samen met boeren en telers hoe zo lang mogelijk aardappelen, groente en fruit van eigen bodem kunnen worden aangeboden. Sinaasappels en mandarijnen groeien niet in Nederland, maar bij veel andere producten is er door innovatieve teelt- en bewaartechnieken veel mogelijk. Zo heeft Albert Heijn nu jaarrond aardappelen, aardbeien en bramen uit Nederland en is het Nederlandse seizoen voor frambozen, komkommer, paprika, kropsla, kruiden, aardappelen, uien en conference peren verlengd. Door al deze stappen komen er dit jaar meer dan 40 miljoen aardappelen-, groente- en fruitproducten uit Nederland bij.
Juiste techniek is langer seizoen
Aardappeltelers hanteren teelttechnieken waardoor de aardappelen eerder in de schappen liggen. De techniek zorgt ervoor dat precies de juiste bodemstructuur en omstandigheden ontstaan voor de aardappelen, die al in februari worden gepoot. De aardappeltelers dekken de aardappelen vervolgens af met speciaal plastic waardoor ze al in een koude periode groeien. Eind april gaat het plastic eraf, dat hergebruikt wordt bij de volgende oogst. De eerste aardappelen kunnen dan worden gerooid. Hierdoor is Albert Heijn in staat jaarrond een Nederlandse aardappel aan te bieden. Albert Heijn onderzoekt met Nederlandse telers ook nieuwe bewaartechnieken om de oogst langer goed te houden en daarmee de import-aardappelen in de nabije toekomst af te bouwen.
Sweet Eve framboos
Een voorbeeld van een vrucht van Nederlandse bodem die langer in de winkels ligt, is de Sweet Eve framboos van frambozenteler Wil Beekers. Will Bleekers is een van de meer dan 200 vaste Nederlandse groente- en fruittelers met wie Albert Heijn al tientallen jaren samenwerkt. “Zo’n intensieve samenwerking heeft veel voordelen”, zegt Wil. “De Sweet Eve framboos hebben we samen ontwikkeld. Alleen als je voor de lange termijn gaat, kun je werkelijk verbeteren en innoveren. Zo hebben we met behulp van een innovatieve, duurzame teelt- en bewaartechniek een manier ontwikkeld om het seizoen van de framboos te verlengen. Ik vries de opgekweekte planten vanaf december in en laat hiermee hun winter langer duren dan hun biologische klok is gewend. Hierdoor liggen de Sweet Eve frambozen tot en met oktober dagvers in de Albert Heijn-winkels.”
Vandaag geoogst, morgen in de winkel
“Door de innovatieve, duurzame teelt- en bewaartechnieken krijgen we steeds meer producten van Nederlandse bodem in ons assortiment. Niet alleen melk, kaas, eieren, kip en varkensvlees komen uit Nederland, ook aardappelen, groente en fruit. Dat is echt top. Verser en lekkerder. Producten van eigen bodem liggen al binnen 24 uur in de winkels en dat zorgt voor de lekkerste smaak. Ik ben heel trots op onze boeren en telers en de manier waarop wij samenwerken”, aldus Constantijn Ninck Blok, Directeur Vers bij Albert Heijn. “Van de oogst bij de boer en teler, tot de opgeleide groente- en fruitmedewerkers in de winkels; iedere schakel in de keten is belangrijk om de juiste kwaliteit en beschikbaarheid te garanderen.”
Beter voor-programma’s
Albert Heijn werkt met Nederlandse melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders en telers samen in Beter voor-programma’s. Hierin staat de langdurige samenwerking centraal, naast afnamegarantie, eerlijke prijzen, een beter verdienmodel en compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven. Hierdoor kunnen telers met vertrouwen investeren in een duurzame bedrijfsvoering met zorg voor een beter klimaat, biodiversiteit en de allerbeste kwaliteit en smaak.
Bron: Albert Heijn