Maassluis 26 november 2014. De eerste lichting Tigo PR opraapwagens van Lely zijn een jaar na introductie inmiddels al volop aan het werk in het veld en de eerste gebruikers noemen met name de multifunctionele voorwand als een grote plus. De Tigo PR opraapwagens hebben een grote laadcapaciteit en de laadautomaat zorgt voor een optimale belading van de wagen. Door de beweegbare voorwand krijgt de opraapwagen 6 m3 meer volume maar neemt niet in lengte toe; tegelijk zorgt de voorwand ervoor dat er geen lading achterblijft bij het lossen.
Tigo PR: Compact op een slimme manier
Het concept van deze unieke opraap- en silagewagen heeft Lely overgenomen van de vorig jaar geïntroduceerde Lely Tigo XR. De unieke voorwand geeft de gebruiker de mogelijkheid 6 m3 meer gewas te vervoeren boven de dissel waardoor deze korter is dan vergelijkbare wagens met dezelfde inhoud. Als de wagen bijna vol is, laat de Tigo PR zijn troefkaart zien: de voorwand kantelt in twee fasen naar de voorste positie om 6 m3 extra laadruimte te creëren. Met deze extra laadruimte kan de wagen een meter korter zijn met zelfs een groter laadvolume. Een van de eerste gebruikers van de Tigo PR opraapwagens zijn de gebroeders Cor en Karel van de Wind uit Woerden die de wagens inzetten op hun melkveehouderij- en loonbedrijf. Karel van de Wind: “De kantelbare voorwand is echt een nieuwtje in opraapwagenland! De extra laadruimte door de kantelbare voorwand is een groot voordeel: wanneer deze naar voren zwenkt, komt er zo’n 6 kuub laadruimte bij.” Broer Cor valt hem bij: “En ondanks de grotere laadruimte wordt de wagen niet langer en blijft dus compact.”
Automatisch lossen
Het lossysteem is een andere grote troef van de Tigo PR. Door één druk op de knop start het gehele losproces: het achterhek gaat open, de bodemketting gaat draaien en de voorwand beweegt naar achteren. Zodra de bodemketting gaat draaien, kantelt de voorwand en duwt daarmee de lading naar achteren. Karel van de Wind: “Bij onze vorige opraapwagens gebeurde het wel eens dat er gras in de opraapwagen bleef staan. Een goed ‘bijeffect’ van de kantelbare voorwand is dat de voorwand verder naar achteren gaat. Hierdoor blijft er geen gras meer boven de invoer staan omdat het meteen weggeduwd wordt. Om die reden is het een dubbel goede wagen!”
Meer informatie:
Lely International
T.a.v. Mellanie Vellekoop
Marketing & Communication
T.: +31 (0)6 23501476
E.: mvellekoop@lely.com
W.: www.lely.com