Massey Ferguson slaat met een herkenbaar design een nieuwe weg in. Het design van de 8S-serie, met vier modellen in de vermogensklasse 200 tot 285 pk, is het resultaat van jaren van gesprekken met klanten, ontwerpen en ontwikkelen. “Ook met de intentie de trekker extra merkbeleving mee te geven.”
Wat bij de introductie meteen in het oog springt is de grote vier-stijlen cabine. Die is volledig vernieuwd en heeft een binnenvolume van 3,4 kubieke meter. Onderscheidend is vooral de afstand tussen de cabine en de motorkap. Dat is namelijk een opening van 24 centimeter gelaten met het doel om de cabine volledig te isoleren tegen geluid, warmte en trillingen. Met een geluidsniveau van slechts 68 dB is dat goed gelukt.
Gewaagd design
Tegelijk is ook het cabineframe van nieuwe kleuren voorzien. De stijlen zijn grijs gemaakt. Met het grijskleurige dak en de herintroductie van de iconische streep op de zijkant, bekend van de MF100, staat er eigenlijk een hele nieuwe trekker. “De keuze voor het compleet gewijzigd cabinedesign lijkt gewaagd, blijkt uit de eerste reacties, maar is zeer goed overwogen .”, vindt productmanager Christiaan van Lonkhuyzen van Mechan Groep.
Veel zicht vanuit de cabine
“Een glasoppervlak van 6,6 vierkante meter met de unieke 1,21 meter lange ruitenwisser, geeft daadwerkelijk veel zicht. Door de ruimere opzet en de gebruikte materialen maakt de nieuwe werkplek een prettige en duurzame indruk.” De instap is aanzienlijk ruimer dan bij de voorganger, de MF 7700S met lange wielbasis. Massey Ferguson heeft ook gewerkt aan haar merkuitstraling. “Overal komen nu elementen voor met de Triple Triangle driehoekjes. De opstap, de armsteun, de stoel. Hiermee worden designaspecten toegevoegd, waarmee extra merkbeleving wordt gecreëerd”
Technische details
Onder de motorkap is een Stage 5 7,4 liter AGCO Power-motor geplaatst. Die levert het maximaal vermogen bij 1850 toeren. De maximale koppel wordt al behaald op 1000 toeren per minuut en wordt tot 1500 toeren vastgehouden. De nieuwe 8S-serie heeft ook andere technische ontwikkelingen, die de aandacht verdienen. Bijvoorbeeld de optionele Dyna-7, een powershift-transmissie, die weer een doorontwikkeling is. “Het schakelt nog weer soepeler. De transmissie heeft vier groepen en zeven powershiftstappen.” In de Super Eco-stand wordt een maximale snelheid van 43 kilometer per uur gehaald bij 1300 toeren. In de Eco-stand gaat het om 53 kilometer per uur bij 1650 toeren.
De 28-traps Dyna E-power transmissie met dubbele koppeling combineert de voordelen van alle beschikbare technologieën. Dit gaat in stappen van negen procent, waardoor de chauffeur uiterst soepel kan zorgen voor de juiste rijsnelheid en toerental voor de klus. “Bij veldwerkzaamheden waarbij het niet wenselijk is om door de groepen te schakelen zorgen de dubbele koppelingen ervoor dat, in het bereik van vier tot zestien kilometer per uur, vijftien stappen beschikbaar zijn waarbij superieure tractie op de grond kan worden gezet. Transmissies met veel rendement met een trekker op 3,05 meter wielbasis geeft unieke prestaties op zowel de weg als op de akker.”
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: AGCO