In 2017 steeg de omzet van de Food sector en ook nam de exportwaarde van voedingsmiddelen toe (6%). De belangrijkste oorzaak van deze stijging zijn de hogere prijzen. Met name de hogere zuivelprijs was bepalend voor de Foodsector in 2017. De (internationale) zuivelprijs steeg met 40% in 2017. Vooral in de eerste maanden nam de prijs toe. Eind 2017 stabiliseerde de prijs en de verwachting is vervolgens dat de prijs dit jaar gaat dalen. Door de hogere prijs is het namelijk aantrekkelijk om meer melk te produceren, dus groeit het aanbod van zuivel in 2018. Voor de zuivelsector geldt dat in 2018 de exportwaarde en de omzet naar verwachting stabiel blijven: hogere volumes zullen de prijsdaling compenseren.
Zuivel heeft een aandeel van 14% in de totale export van voedingsmiddelen. Daarmee zijn de prijsontwikkelingen in deze markt van invloed op de totale uitvoerwaarde. In 2017 steeg de exportwaarde van de gehele agrifoodsector met 6%. De uitvoer van voedingsmiddelen naar alle belangrijke exportlanden nam toe. Zo steeg de uitvoer naar Belgie met 10%, naar Duitsland met 4%, naar Frankrijk met 12% en nam ook de uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk toe (0,4%). Deze toename was met name te danken aan een stijging van de exportwaarde van zuivel (17%) naar het Verenigd Koninkrijk.
De hogere grondstofprijzen voor zuivel vertaalden zich bij de zuivelfabrikanten in hogere afzetprijzen, maar ook de consument voelde de hogere prijs in de portemonnee. Gemiddeld betaalde de consument 6% meer, met uitschieters naar boven. De prijs van volle melk was de grootste stijging. In 2017 betaalden consumenten hier 23% meer voor dan ten opzichte van 2016. Maar ook voor verse halfvolle en magere melk moest de consument meer betalen (20%). De prijzen van yoghurt en kaas stegen met respectievelijk 2% en 4% minder hard.
Bron: ABN AMRO