In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten, zoals slachterijen en uitbeenbedrijven, stegen. Gemiddeld nam de prijs van vlees in de winkel de afgelopen twintig jaar met bijna 2 procent per jaar toe. In 2017 was de prijsstijging van vlees in de winkels twee keer zo hoog als dat gemiddelde. In 2001 was de stijging bijna 10 procent. De gestegen prijzen hielden mogelijk verband met uitbraak van mond-en-klauwzeer in dat jaar.
In 2017 nam de prijs van voedingsmiddelen in de winkel met 2,7 procent toe. In totaal betaalde de consument 1,4 procent meer voor de dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies.
Consument gaf het meest uit aan vleeswaren
Bijna 30 procent van het geld dat de consument in 2017 in de winkel aan vlees uitgaf, ging naar vleeswaren. Daarna werd het meest uitgegeven aan varkensvlees en aan overige vleesbereidingen, zoals vlees in blik en half-om-half gehakt. Schapen- en geitenvlees vormden 1,2 procent van de totale uitgaven aan vlees in de winkel.
Vooral konijn en wild zwijn afgelopen 10 jaar in prijs gestegen
Vlees van onder andere konijn en wild zwijn steeg tussen 2007 en 2017 met 24 procent het sterkst in prijs, gevolgd door pluimveevlees. De prijsstijging van varkensvlees was in diezelfde periode bijna 10 procent. De consumentenprijzen van vlees in 2017 waren 17 procent hoger dan tien jaar daarvoor. De consument betaalde in deze periode voor zijn gezamenlijke voedingsmiddelen 18 procent meer.
Prijsstijging sterker dan in de eurozone
De prijsstijging van vlees in Nederland was in 2017 een van de hoogste in de eurozone. Alleen in Slowakije nam de prijs nog sterker toe. De toename in België en Duitsland was de helft van de Nederlandse of minder. In Ierland, Cyprus, Finland en Griekenland ging de prijs zelfs omlaag. De prijsstijging van pluimveevlees was in Nederland het sterkst vergeleken met de hele eurozone. Nederland behoorde in 2017 tot de vijf landen in de eurozone waar naar verhouding het minst aan vlees wordt uitgegeven. Van de totale consumptie aan voedingsmiddelen in de winkel ging in Nederland iets meer dan 21 procent naar vlees. Het meeste werd er besteed in België, bijna 28 procent.