Bijna 90% van de veehouders neemt als gevolg van de coronacrisis maatregelen om de toegang tot het bedrijf te beperken. Dat blijkt uit een enquête door MS Schippers bij veehouders in Nederland, België en Duitsland.
Ondanks de moeilijke periode zien adviseurs dat het gezond boerenverstand zegeviert. “En vergeet niet te genieten van de mooie dingen in het leven”, aldus een veehouder. “Blijf op afstand, maar blijf verbonden.”
Strengere hygiënemaatregelen
Net als de hele maatschappij, wordt ook de veehouderij getroffen door het coronavirus. Juist in deze sector is volop ervaring met gezondheid en bioveiligheid. Toch geeft 83% van de bevraagden aan in meer of mindere mate strengere hygiënemaatregelen dan normaal te nemen. Zo zegt 40% grote veranderingen door te voeren (antwoord 4 en 5 op de schaal van 1 tot 5). Verder is bij ruim 80% van de veehouders in de drie landen het onlinegedrag veranderd. Dat betekent meer digitaal bestellen en informatie verkrijgen. Slechts 20% zegt dat corona geen gevolgen heeft voor hun internetgebruik. Verder geeft 38% van de veehouders aan, in meer of mindere mate problemen met personeel te ondervinden. Circa 85% van de veehouders verwacht problemen met het verkopen van goederen/dieren aan klanten als gevolg van de coronacrisis.
Uit de enquête blijken ook verschillen tussen landen. Duitsers noemen het minst vaakst problemen met personeel of afzet van producten. Ook is hun onlinegedrag het minst vaak veranderd. Belgen voorzien wat dat laatste betreft juist de meeste problemen. Ook lijken zij de grootste inhaalslag te maken met het nemen van hygiënemaatregelen
‘Vergeet niet te genieten’
Uit de enquête komt naar voren dat ondernemers de crisis serieus nemen, waar nodig maatregelen nemen, maar zich niet gek laten maken. Adviseurs van MS Schippers zien in alle drie de landen het boerenverstand zegevieren. Opmerkingen als ‘blijf op het erf’, ‘doe meer online’ en ‘houd de moed erin’ worden veelvuldig gedeeld.
Sommige deelnemers bekijken het van de andere kant en genieten van de rust; geen controleurs of onverwacht bezoek. Zo zegt een Nederlandse ondernemer: “Vertrouw op je nuchtere boerenverstand en vergeet niet te genieten van de mooie dingen in het leven. Probeer elke dag op zijn minst iets positiefs te zien. Het mooie weer, gezonde jonge dieren die geboren worden, tijd met het gezin.” Een andere respondent zegt iedere keer weer blij te worden als hij zijn schapen ziet. “Dat zijn mijn echte lichtpuntjes.”
Handen wassen en douchen
Ondernemers geven aan hun personeel in deze tijd extra te willen motiveren, bijvoorbeeld met een complimentje voor het werk. Iemand adviseert: “Vraag ook regelmatig of personeel zich gezond voelt om besmettingen te voorkomen. Iedereen moet handen wassen en douchen. Probeer omwille van de gezondheid van je personeel zoveel mogelijk bezoekers buiten de deur te houden. Want als personeel wegvalt staat menig veehouder er alleen voor.”
Een Duitse ondernemer deelt deze zorg. “We moeten ons voorbereiden op grote uitdagingen en de varkens nog beter beschermen tegen de introductie van virussen. Het is namelijk nog niet bekend of ze er ziek van kunnen worden.” Tot slot een positieve reactie uit België. “Blijf zorgen voor de dieren en goederen want de wereld heeft ons nodig, elke dag opnieuw. Alvast bedankt voor de moeite aan al de landbouwers die er voor blijven gaan. Blijf op afstand, maar blijf verbonden.
Bron: MS Schippers