Melkveehouder Hugo de Jong stapte in het VLOG-concept van melkverwerker DOC. Het concept past binnen zijn bedrijf, maar hij blijft wel kritisch op de kosten-opbrengstverhouding. Samen met zijn voervoorlichter blijft hij rekenen aan de meeropbrengst. “Want als het niets méér oplevert dan het kost, stap ik eruit.”
Vlog
De Jongs voerstrategie was ook de reden waarom dat hij deelname aan de VLOG-melkstroom is gaan overwegen. Melkverwerker DOC introduceerde ingegeven door de Duitse vraag van moederbedrijf DMK – afgelopen winter deze melkstroom. Samen met voeradviseur Joep van Eeten maakte de melkveehouder een doorrekening waaruit bleek dat de kosten voor De Jong mee zouden vallen. “De meeropbrengst van 1 euro per 100 kilogram melk moet ik niet meteen kwijt zijn aan extra voerkosten”, stelt de melkveehouder.
Geruisloze wisseling
Buiten de hogere kosten voor VLOG-krachtvoer heeft De Jong niets gemerkt van de overgang. “De gehaltes bleven hetzelfde en ook qua liters merkte ik geen verschil. Omdat we een stabiel rantsoen hebben, kon ik de vergelijking met regulier krachtvoer eenvoudig maken”, vertelt hij. “We kuilen laagsgewijs in, zodat we over langere tijd geen wisselingen in het gras hebben. Toen we startten met VLOG was er geen wisseling van het gras.” we startten met VLOG was er geen wisseling van het gras.” Ook in combinatie met weiden verwachten De Jong en Van Eeten geen problemen met VLOG-voer. De Jong: “Normaal gesproken weiden we al in het vroege voorjaar, maar na afgelopen zomer wilden we eerst de ruwvoervoorraad op peil brengen. Daarom beginnen we met weiden na de eerste snede.”
10 procent melkgeld is premie
Hugo blijft wel kritisch op de ontwikkelingen. “Die ene cent per kilogram is een minimale marge. Je ziet nu dat veel melkverwerkers zich op de VLOG-markt storten waardoor er veel meer aanbod komt met een prijsdrukkend effect. Ook wordt het met verschillende melkstromen moeilijker om melkprijsvergelijkingen te maken. Hoe weet ik nu of ik daadwerkelijk een cent extra ontvang en niet gewoon VLOG produceer voor een reguliere prijs?” De Jong geeft aan dat het goed zou zijn wanneer er een aparte VLOG-zuivelnotering komt. “Ik verwacht dat de VLOG-stroom een dermate omvang gaat vormen, dat een aparte notering zinvol zal zijn.” Maar ook over de kostenkant heeft de melkveehouder zijn opmerkingen. “Meer vraag naar VLOG geeft druk op de grondstoffenmarkt met stijgende prijzen voor VLOG-grondstoffen als gevolg. Dan kan het zomaar zijn dat die ene cent alweer opgaat aan hogere krachtvoerkosten.” Van Eeten vult aan: ”Daarom rekenen we bij Hugo ook regelmatig de kosten door. Welke grondstoffen kunnen we inrekenen zodat het meest optimale rendement van VLOG overblijft?” Hugo vervolgt resoluut: “Want zodra ik er niets aan verdien stap ik er weer uit. Ik wil best duurzaam produceren – inmiddels bestaat 10 procent van mijn melkgeld – met weidepremie, kwaliteitspremie en VLOG – al uit duurzaamheidstoeslagen, maar duurzaamheid moet wel betaald blijven.”
Bent u benieuwd naar het volledige vakblad, schrijf u dan hier in en ontvang hem elke maand!