De Dutch Dairy Challenge staat op het punt om in februari 2024 van start te gaan met een nieuwe editie. Heb je al geruime tijd een veelbelovend idee, maar belemmeren tijd, ruimte of financiële middelen je om dit naar de markt te brengen? Bezit je kennis die je graag wilt inzetten voor deze nieuwe ideeën? De Dutch Dairy Challenge brengt je in contact met vooraanstaande experts en kennispartners. Dit biedt de gelegenheid om ideeën tot leven te brengen tijdens inspirerende workshops binnen het innovatieprogramma.
Hier delen ondernemers die in het verleden hebben deelgenomen aan deze wedstrijd hun inzichten en ervaringen met betrekking tot dit initiatief.
De Wieringer
Ilse Boersen heeft meegedaan aan een eerdere editie van Dutch Dairy Challenge. Gedurende deze uitdaging richtte ze zich op de bedrijfsvoering van haar melkveebedrijf De Wieringer. Concreet hield ze zich bezig met de overgang maken naar een vrijloopstal met horecagelegenheid?
Tijdens drie workshops werd ze herhaaldelijk buiten haar comfortzone gebracht, wat resulteerde in nieuwe inzichten voor haar toekomstplannen. Daarnaast leidde het volgens haar tot het leggen van nieuwe contacten en bedrijfsbezoeken in de sector, die bijdroegen aan de ontwikkeling van haar plan.
“Dutch Dairy Challenge is een goede methode om je idee tot verdere uitwerking te brengen”, vertelt Boersen. “Je maakt met je teamgenoten een plan en stapt hierdoor echt even uit je eigen ‘bubbel’ om je idee naar een hoger niveau te tillen.”
Dutch Dairy Challenge helpt op weg
“Dankzij mijn team bij de Dutch Dairy Challenge heb ik bijvoorbeeld een enquête uitgevoerd onder mijn volgers op sociale media, wat heeft geresulteerd in een waardevolle dataset voor zowel mijn eigen inzichten als voor toekomstige aanvragen”, laat Boersen weten. “Tijdens de opwindende afsluiting, de finale, wonnen we de publieksprijs en werd er een artikel over ons gepubliceerd. Dit was voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn.”
Deze wedstrijd bood volgens Boersen een uitstekende methode om haar idee verder uit te werken. Samen met een coach stelde ze een helder plan op voor de te nemen stappen, waarbij ze ruimte kreeg om te overleggen. Het wedstrijdelement fungeerde daarbij voor haar als extra motivatie om haar idee grondig uit te werken. Ten slotte vond ze het boeiend om met collega-veehouders te overleggen en te ontdekken welke innovatieve ideeën zij hebben.
KalverENWeij deed mee aan Dutch Dairy Challenge
Hans en Anouk Reinders uit Angerlo deden vorig jaar mee aan deze wedstrijd. Hierdoor kregen ze de mogelijkheid om hun idee in honderd dagen verder te ontwikkelen. Dit deden ze in samenwerking met hun coach, studenten en andere experts. Ze vonden het een leerzame, inspirerende en uitdagende ervaring om deel te nemen.
“Wij roepen iedereen op die een goed idee heeft én deze op professionele wijze met een goed team wil uitwerken, mee te doen aan de Dutch Dairy Challenge 2024”, meldt Reinders. “Iedereen kent wel het moment waarop men tijdens het werk overweegt dat dingen anders zouden kunnen. Zo begon ook ons idee. In die periode hadden we een kalf dat extra zorg nodig had, en we besloten het dier onder te brengen in de oude paardenbak. Het kalf knapte hier volledig van op. Zo is het ontstaan.”
Van zomerhooi tot Lentekoek
In samenwerking met adviseur Teunis Mul ging Henri Kuijt de uitdaging aan om zoveel mogelijk gras te voeren en zo min mogelijk krachtvoer. Hij vond het een plezierige en leerzame ervaring, waarbij hij leerde om voorbij de grenzen van zijn eigen bedrijf te kijken.
“Betrek anderen erbij, want alleen kun je sneller gaan, maar samen kun je verder komen”, vertelt Mul. “Momenteel draait het niet om ons persoonlijke verhaal, maar om het verhaal van het hooi, en we streven ernaar hiermee zoveel mogelijk mensen te inspireren.”
Bron: Dutch Dairy Challenge