Hoe houd ik mijn machinepark rendabel? Het is de vraag die hoofdredacteur Martin de Vries van vakblad de Loonwerker tijdens deze podcast hoopt te beantwoorden. Aan de discussietafel schuiven Gerard Ganzevles van Massey Ferguson en Jordi van de Vondevoort van Reesink Agri aan, waarbij zij vooral de mogelijkheden en het belang van goed preventief onderhoud aanstippen.
Voor de balenpersen heeft Kuhn, het merk waarvoor Reesink Agri de Nederlandse importeur is, de wintercheck in het leven geroepen. “We hebben samen met onze dealers een programma opgezet om er voor te zorgen dat er op het moment dat er niet geperst wordt, dus in de winter, onderhoud gedaan wordt. Daarbij voegen wij een stukje specialisme toe om samen met de dealer de hele machine door te lopen. Zo hopen we punten te zien waar aandacht nodig is, waardoor we met preventief onderhoud uiteindelijk stilstand in het veld voorkomen”, aldus Van de Vondevoort. “Voor een balenpers geldt dat op je op een bepaald moment moet pieken, als het gras er ligt. Dan moet je draaien, capaciteit is in het grasseizoen is toch wel een issue. Iedereen is dan onderweg. Dan wil je gewoon niet stilstaan. Als je dat in de winter kunt voorkomen, is dat een voordeel.”
De tractoren hebben zo’n ontwikkeling doorgemaakt, dat de rol van de dealer als het gaat om onderhoud onmisbaar is, vindt Gerard Ganzevles van Massey Ferguson. “Voor een deel is het onderhoud gewoon te complex geworden. Dagelijks onderhoud kun je nog wel zelf uitvoeren, denk aan het luchtfilter verversen en het doorsmeren van de smeerpunten. Kom je bij de zeshonderd-uren-beurt, waarbij er een aantal zaken gekalibreerd moet worden en er wezenlijke technische aspecten aan de orde zijn, heb je technisch geschoold personeel nodig, dan heeft de dealer daar een rol in. Via de telemetrie staat de dealer eigenlijk constant in contact met de machine”, stelt Ganzevles. Hij legt uit dat het onderhoud aan de trekker daarmee niet per se in de winter plaatsvindt. “We hebben inmiddels een programma waarbij alle zescilinders data uitleveren, waarbij de dealer weet wanneer de beurt er aan zit te komen. Er wordt contact gelegd. Of het onderhoud dan bij de klant ter plaatse wordt uitgevoerd of in de werkplaats van de dealer is afhankelijk van de afstemming, maar de rol van de dealer staat daarin centraal.”
Luister naar de podcast
Volg ons op Spotify en mis geen enkele Prosu Podcast
Tekst: Martin de Vries