Vrijdag kondigde FrieslandCampina zijn aangescherpte bedrijfsstrategie Expedition 2030 aan. De strategie kenmerkt zich door een specifieke focus per businessgroep en is gericht op het verbeteren van de winstgevendheid en het stimuleren van duurzame, toekomstige groei. Als onderdeel van de strategie gaat het bedrijf vanaf 2026 jaarlijks 400 tot 500 miljoen euro aan kosten besparen.
Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “Ons doel is helder: topkwaliteit producten maken van de melk van onze leden en daarmee maximale waarde voor hen genereren. Inkomsten die onze leden nodig hebben om te kunnen blijven investeren in de duurzame toekomst van hun boerderijen. Daarom is het zo belangrijk dat we onze bedrijfsprestaties structureel verbeteren. Onze aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten zal de manier waarop we werken en concurreren significant verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat Expedition 2030 in combinatie met een concurrerende productieketen en lagere overheadkosten onze positie als leidende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie zal versterken. Dit is belangrijk voor FrieslandCampina om aantrekkelijk te blijven voor zijn leden-melkveehouders, medewerkers en klanten, nu en in de toekomst.”
Kostenbesparingen bij FrieslandCampina
Om de concurrentiepositie van FrieslandCampina te versterken, richt Expedition 2030 zich onder meer op jaarlijkse kostenbesparingen van 400 tot 500 miljoen euro vanaf 2026, met significante besparingen vanaf 2024. De gehele onderneming moet kosten verlagen, waarbij het zwaartepunt op de ondersteunende functies ligt. De besparingen zullen leiden tot herstructurering en banenverlies.
De 400 tot 500 miljoen euro kostenbesparingen betreffen geen sluiting van productielocaties. Een deel van de jaarlijkse besparingen zal nodig zijn om inflatie te compenseren. De resterende margeverbetering zal evenredig worden verdeeld tussen investeringen in duurzame groei en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf.
Investeren in duurzame groei: Borculo
FrieslandCampina zal blijven investeren in strategische activiteiten waarin de onderneming wil groeien. In dit kader maakt FrieslandCampina vandaag bekend dat het gaat investeren in zijn fabriek in Borculo om daar de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten te verdubbelen. Hiermee kan de businessgroep Ingredients – wereldwijd een koploper in eiwitten en prebiotica – voldoen aan de groeiende vraag naar hoogwaardige ingrediënten voor de sport- en kindervoedingsmarkt.
Volgende stappen
De komende maanden zullen de beoogde kostenbesparingen verder worden uitgewerkt. FrieslandCampina zal de organisatorische implicaties en de daaraan verbonden eenmalige herstructureringskosten medio december bekend maken. De implementatie van de Expeditie 2030 strategie staat gepland vanaf 1 januari 2024. Alle voorgenomen besluiten zijn onder voorbehoud van advies van de Centrale Ondernemingsraad.
Bron: FrieslandCampina