Om haar melkveehouders een vaste afzet en meer inkomenszekerheid te bieden, zette Colruyt Group in 2019 een partnership op met het Belgische zuivelbedrijf Inex en 330 daarbij aangesloten melkveehouders. Concreet krijgen de deelnemende landbouwbedrijven voor minimum vijf jaar een stabiele prijs van 34,76 cent/liter voor een vastgelegd percentage van hun melkvolume. Sinds 1 april 2020 ligt de eerste melk uit dit project in de rekken onder het huismerk Boni Selection.
Stabiele melkprijs
Samen met Inex werd heel wat studiewerk gedaan om de vaste melkprijs te bepalen. De overtuiging heerst dat de stabiele prijs van 34,76 cent/liter de melkveehouders meer inkomenszekerheid zal bieden en hen zal toelaten om verder te investeren en duurzaam te groeien. De prijs blijft voor vijf jaar constant. Jaarlijks wordt ook een transparant indexeringsmechanisme toegepast, zodat de prijs de kostenevolutie van de melkveehouders volgt. Daarnaast blijven de verkoopprijzen in de winkel gewoon de concurrentie volgen.
330 melkveehouders
Om dit project te kunnen realiseren, was er een minimaal volume van 30 miljoen liter per jaar nodig. Nadat in februari 2019 maar liefst 330 melkveehouders intekenden, was dit volume haalbaar. Na het vastleggen van de samenwerking investeerde Inex in een state-of-the-art productielijn om de verhoogde volumes aan te kunnen. Samen werden makkelijk herkenbare verpakkingen en labels voor de melk ontwikkeld. Het gaat over 13 producten, waaronder Boni room, magere, halfvolle en volle melk, die sinds 1 april 2020 verkrijgbaar zijn bij Colruyt, Spar en OKay.
Nieuwe melkflessen
Er is gekozen voor een toekomstgerichte verpakking die gebruiksgemak voor de klant en de optimale bescherming van de melk toelaat. De verpakking biedt enkele nieuwe voordelen voor de klant thuis: er is geen aluminium flapje meer. En geopende flessen kan je nu ook horizontaal in de koelkast bewaren.
Lokale landbouwers
Het initiatief past in onze ambitie van de ColruytGroup om de lokale landbouwers te ondersteunen. "Een transparante, stabiele melkprijs maakt komaf met de grote prijsschommelingen waarmee de Belgische melkveehouders vaak te kampen hebben. Zo bouwen we mee aan een duurzaam businessmodel met meerwaarde voor alle spelers in de keten", zegt Stefan Goethaert, Algemeen directeur Fine Food en Retail Services, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van Colruyt Group.
De voorbije jaren hebben is de Belgische landbouwsector al vaker ondersteund. Zo werd deelgenomen aan de steunmechanismen voor melk (2015) en varkensvlees (2016), en werden samenwerkingsprojecten opgestart met verschillende partners in de fruit-, varkens-, en biogroentensector.