Net als de afgelopen twee jaar zijn Nederlanders nog steeds positief over de Nederlandse land- en tuinbouw. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor, een jaarlijkse peiling uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR). De waardering van de sector is dit jaar gestabiliseerd na twee jaar stijging.
Verder blijkt uit de monitor dat hoewel de Nederlandse consument duurzaamheid van een product wel belangrijk vindt, waarden als smaak en gezondheid belangrijker worden gevonden.
“Dat Nederlanders onze land- en tuinbouw weten te waarderen is met deze peiling maar weer eens bevestigd. Ondernemers in de sector werken elke dag keihard om ons te voorzien van verse, groene en gezonde producten, waar de consument graag gebruik van maakt. Afgelopen jaar was een uitermate roerig jaar, dus dit is een opsteker voor onze boeren en tuinders” aldus Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.
Totstandkoming waardering
Hoewel de stijgende trend van afgelopen jaren niet doorzet, zijn Nederlanders blijvend positief over de agrarische sector. Vooral belangrijk voor de positieve waardering zijn betrokkenheid van consumenten bij sectoren (bijvoorbeeld de relevantie voor de voedselzekerheid), en de reputatie van een sector (bijvoorbeeld stabiliteit en impact op de economie). Ook in vergelijking met referentiesectoren zoals horeca en kledingindustrie springt de agrarische sector er positief bovenuit.
In de Agrifoodmonitor is ook naar de impact van actuele gebeurtenissen, zoals de oorlog in Oekraïne en de boerenprotesten, gekeken. Waar de oorlog wel het koopdrag van de consument beïnvloedt (meer lokaal en goedkoper), maar geen effect heeft op de waardering van de sector, hebben de boerenprotesten dat wel. Bij negatieve impact door het protest op het persoonlijke leven, gaat ook de waardering voor de sector achteruit – terwijl mensen met positieve emoties bij de protesten de Nederlandse land- en tuinbouw juist meer waarderen.
Duurzaamheid
Consumenten vinden duurzame waarden van hun product belangrijk, maar nog belangrijker zijn waarden als ‘smaak’, ‘versheid’, ‘gezondheid’ en ‘betaalbaarheid’. Wat betreft inspanningen op het gebied van duurzaamheid, zoals diervriendelijkheid en verspilling tegengaan, is de consument positief. Qua gedrag geven consumenten aan vooral brood, groente, fruit en zuivel te eten. Er is wel een intentie om meer alternatieve eiwitten te consumeren met het oog op een voedseltransitie, maar het daadwerkelijk kopen ervan blijft achter.
Bron: LTO Nederland en WUR