Op donderdag 9 juni sprak Trienke Elshof, portefeuillehouder Platteland & Omgeving bij LTO Nederland, over landschapsgrond bij de Tweede Kamer. Bij het rondetafelgesprek over dit onderwerp, verkennen de landbouwwoordvoerders van de Tweede Kamer de mogelijkheden en wenselijkheid van dit nieuwe type grond.
LTO heeft mede namens NAJK aangekaart dat er in het huidige concept te weinig meerwaarde is in het toevoegen van deze nieuwe categorie. Binnen de huidige grondfuncties kunnen al afspraken gemaakt worden.
Rendabele bedrijfsvoering
“We snappen goed dat er een zachtere overgang gewenst is tussen natuur en landbouw. Echter heeft landbouw ook rendabele bedrijfsvoering nodig en dat vraagt om gebiedsgericht maatwerp. Kijk wat passend is en of het doel daarmee gediend wordt. Het concept landschapsgrond is nu nog teveel one-size-fits-all”, aldus Trienke Elshof.
De regering heeft grote plannen en ambities voor het verduurzamen van het landelijk gebied. Naast de bestemmingen ‘landbouwgrond’ en ‘natuurgrond’ wil de landelijke coalitie een nieuwe grondtitel als tussenvorm creëren. Deze landschapsgrond komt als buffer rondom de N2000-gebieden en laat bijvoorbeeld enkel extensief agrarisch gebruik toe. De vraag is wat dit betekent voor de agrariërs en de grondeigenaren rondom de N2000-gebieden. Vorige week deelden experts de fiscale en juridische context. Vanmiddag spreken agrarische organisaties, terreinbeheerders en ecologen verder op dit onderwerp.
Onnodige typering
LTO Nederland ziet geen meerwaarde om naast de functietitels voor ‘landbouwgrond’, ‘natuurgrond’ en ‘overige grond’ nog andere typeringen te gaan gebruiken. Afspraken over bijvoorbeeld beperkingen in het gebruik van het land kunnen ook binnen de huidige juridische bestemming al afgesproken worden. Daar biedt de aanstaande Omgevingswet ook ruimte voor. Dit werd ook aangekaard door de experts bij de technische briefing vorige week. Aan de tafels van de gebiedsgerichte aanpak is een logische plek om tot passende afspraken te komen met perspectief voor de ondernemer.
Lees hier het position paper van LTO Nederland
Bron: LTO Nederland