In de afgelopen maanden werkten acht ondernemers tijdens het traject ‘Smaakmakers IJsseldelta’ stap voor stap toe naar de lancering van een nieuw lokaal product of dienst. Eind april was het eindelijk zo ver en gingen de nieuw ontwikkelde producten tijdens een proeverij in Paviljoen Hanzezicht in Kampen, de wijde wereld in.
Dit in aanwezigheid van familie, collega’s, bestuurders en andere belangstellenden die na afloop van de presentaties door de kok van het paviljoen werden verrast met een smakelijke proeverij van de nieuw ontwikkelde producten.
Smaakmakers IJsseldelta
Smaakmakers IJsseldelta past binnen de trend dat lokale producten een steeds belangrijkere rol spelen bij de beleving van een gebied. ‘Bezoekers maar ook inwoners willen alles weten over de authentieke beleving en de verhalen achter deze producten’ aldus Thea Paassen, gebiedsadviseur IJsseldelta bij MarketingOost.
Die behoefte inspireerde de deelnemers van het traject tot het ontwikkelen van nieuwe smaakconcepten zoals gezonde bakmixen, met ‘zorg’ gedroogde tomaten uit de Koekoekspolder, halloumi kaas van koemelk maar ook beleefconcepten zoals een streekmarkt, een vaar/smaak arrangement en een HanzeExperience met Kamper bieren.
Lokale ondernemers naar een nieuw product
Het traject Smaakmakers IJsseldelta ondersteunde de ondernemers in zes sessies van een dagdeel met de ontwikkeling van het idee tot een product. Dit onder begeleiding van ervaren ondernemers, marketeers en andere specialisten.
Siep Groen, bestuurder Agro & Food bij de Gebiedscoöperatie IJsseldelta: ‘Ook voor de agrarische sector bracht het traject mooie kansen zoals de ontwikkeling van nieuwe streekproducten die bijdragen aan de verbreding van het agrarische bedrijf. Daarnaast zijn er waardevolle contacten ontstaan waardoor er in de toekomst nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan.’ Ook nu de lokale producten de wijde wereld in gaan, kunnen de Smaakmakers blijven rekenen op advies en ondersteuning van de betrokken coaches.
Partners Smaakmakers IJsseldelta
Smaakmakers IJsseldelta is een initiatief van IJsseldelta Marketing (MarketingOost) en de Gebiedscoöperatie IJsseldelta en werd mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel, de gemeenten Kampen, Zwolle en Zwartewaterland, Kennispoort Regio Zwolle en Alfa Accountants en Adviseurs.
Bron: MarketingOost
Beeld: Foto Tennekes