De kalverhouderij werkt op basis van het plan “versnelling verduurzaming” sterk samen om vooruitgang te boeken. Met de diverse schakels in de keten zijn duidelijke lijnen uitgezet op het gebied van diergezondheid, emissiereductie en optimalisering van aanvoer kalveren. Graag hadden we hierbij meer steun ontvangen van minister Schouten van LNV. Alhoewel ze de aanpak van de keten onderschreef, kon of wilde ze de gestelde randvoorwaarde voor financiële steun niet onderschrijven. Op meerdere onderdelen heeft de sector steun gevraagd. De vraag om tot 2030 de inzet naar een forse reductie van ammoniakemissie te ondersteunen met ca. 100 miljoen euro was voor haar een brug te ver. De sector heeft als ambitie om tot meer dan 50 procent emissiereductie te komen.
Coalitieakkoord
In het huidige coalitieakkoord zijn grote sommen geld, 60 miljard euro, gereserveerd voor het halen van (zeer) ambitieuze doelen op het gebied van stikstof en klimaat. Voor de kalverhouderij lijkt dit openingen te bieden om opnieuw te trachten het gesprek met de nieuwe ministers hierover te voeren. Het afgelopen jaar is er vanuit de LTO-vakgroep en SBK meerdere malen gepoogd om middels een bestuurlijk overleg met LNV nieuwe stappen te zetten. Deze werden echter afgehouden in afwachting van de vorming van een nieuwe regering. De uitnodiging van de sector is nu onderweg naar de ministers om snel tot overleg en vervolgstappen te komen.
Een snelle ontmoeting is mede belangrijk om de ministers met een objectief beeld van de kalversector kennis te laten maken. Onderstaande informatie over de kalversector hebben de ambtenaren van LNV aangereikt aan de nieuwe bewindslieden. In dat introductiedossier zijn een 8-tal punten aangedragen welke op zijn zachtst gezegd “een eigen gekleurd beeld” geven. Vanuit LTO en SBK zullen we de genoemde punten verder van informatie voorzien en corrigeren op werkelijkheid. Het benadrukt de noodzaak om snel met elkaar aan tafel te gaan en de ministers uit te nodigen voor een kennismaking op een kalverbedrijf.
Onderdeel kalversector in het Introductiedossier voor de minister van LNV voor kennismaking met de beleidsdossiers van het ministerie:
Kalversector
- Met de kalversector is geen overeenstemming bereikt over een verduurzamingsplan.
- De kalversector wordt voor een groot deel bepaald door een aantal zogenaamde integraties. Dit zijn bedrijven die verschillende schakels in de productieketen van kalfsvlees beheren: verzamelen en selecteren van nuchtere kalveren (14-35 dagen oud), opzetten bij kalverhouders, technische en veterinaire begeleiding, productie van voeders, transport van kalveren, slachthuizen, vrieshuis en/of verkoop vlees en huiden. De overige 40 procent van de kalverhouders staat niet onder contract bij een integratie. Wel betrekken deze vrije kalvermesters veelal hun voer bij integraties en verkopen ze hun opgefokte kalveren aan slachterijen van integraties. Van Drie is verreweg de grootste integratie en daarmee een bepalende speler in de kalversector.
- De kalversector is in de afgelopen 25 jaar met meer dan 50 procent gegroeid. Dit is mogelijk omdat voor deze sector geen dier- of fosfaatrechten gelden. De kalverhouderij heeft erg te lijden onder de coronacrisis. Door het sluiten van restaurants en bedrijfskantines is de vraag naar kalfsvlees sterk verminderd. Ook voor de coronacrisis leed de sector onder lage prijzen door overproductie.
- In de kalverhouderij zijn problemen met diergezondheid en daardoor hoge sterftecijfers en een hoog antibioticagebruik. Dit komt o.a. door de structuur van de sector waarbij kalveren op jonge leeftijd getransporteerd worden, en in verzamelcentra en bij de kalverhouder in aanraking komen met kalveren van veel verschillende bedrijven. Hierdoor is insleep van ziektes groot.
- Er is stevige kritiek op de kalversector vanwege de diergezondheidsproblemen, ook omdat 50 procent van de kalveren wordt geïmporteerd, en bijna al het vlees wordt geëxporteerd. De kritiek is dat de toegevoegde waarde voor Nederland daarmee gering is, terwijl hier wel de overlast wordt veroorzaakt.
- Kort na de verkiezingen heeft het ministerie, als basis voor het debat, een rapport naar de Kamer gestuurd met verschillende toekomstscenario’s voor de kalversector.
- Nederland heeft zich in Europees verband ingezet voor kortere transporttijden met het oog op dierenwelzijn. Dit stuit op verzet van o.a. de Ierse kalversector.
Bron: LTO Nederland