Het leger van het Verenigd Koninkrijk is ingezet om hulp te bieden bij de bevoorrading van pompstations. De autoriteiten hebben een beroep gedaan op de strijdkrachten omdat een tekort aan vrachtwagenchauffeurs heeft geleid tot bevoorradingsproblemen. In het zuidoosten van Engeland zijn de problemen het grootst zijn. Begin oktober zat in die gebieden volgens brancheorganisatie Petrol Retailers Association 22 procent van de pompstations zonder brandstof. Landelijk was bij 17 procent van de benzinestations geen brandstof te krijgen.
100.000 extra vrachtwagenchauffeurs nodig
De PRA is blij met de inzet van het leger, maar denkt dat de impact van de operatie beperkt zal zijn. Sky News bericht dat naar schatting zo’n 100.000 extra vrachtwagenchauffeurs nodig zijn in het Verenigd Koninkrijk. Critici vinden dat de regering eerder had moeten ingrijpen. Toen berichten over brandstoftekorten begonnen te circuleren, sloegen sommige Britten aan het hamsteren. Dat maakte de problemen nog groter.
Voor- en tegenstanders Brexit
Voorstanders van de Brexit wijten de ontstane problemen aan de corona-pandemie waardoor veel minder mensen hun opleiding tot vrachtwagenchauffeur hebben kunnen afronden dan normaal.
Tegenstanders van de Brexit daarentegen wijzen de Brexit aan als oorzaak van de chauffeurstekorten. Veel bestuurders uit EU-lidstaten zijn teruggekeerd naar hun thuisland. Doordat het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de Europese Unie, is het lastiger geworden om arbeidskrachten uit andere Europese landen te halen.
Melkveehouders uit Verenigd Koninkrijk ook in de problemen
Ook melkveehouders worden geconfronteerd met de transportproblemen. Op een aantal bedrijven wordt de melk niet opgehaald.
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf gelezen. Meer van dit, thuis op de mat?