De Suolahti-fabriek in Finland produceerde de afgelopen drie jaar meer dan 5000 tractoren van de 4e generatie A-serie. Deze werd twee keer uitgeroepen tot ‘Machine of the Year’ (2017 en 2019). Nu introduceert Valtra de nieuwe 5e generatie A-serie tractor, met veel nieuwe functies waar klanten om hebben gevraagd.
Zeven modellen Valtra A-serie
De A-serie bestaat nog steeds uit zeven modellen, allemaal leverbaar als zogenaamde GL-modellen. Deze hebben een gebruiksvriendelijke mechanische transmissie. Het bestverkochte model met 105 en 115 pk, is tevens leverbaar met een viertraps powershift-transmissie.
Elektronische transmissie
Bij deze HiTech 4-modellen wordt de transmissie elektronisch geregeld. Alle A-serie modellen zijn uitgevoerd met Valtra’s beroemde shuttle-transmissie met geïntegreerde handrem. “Het bedienen van de A-serie is op veel manieren nog efficiënter en comfortabeler gemaakt. Powershift is beschikbaar op verschillende modellen. De armsteun van de voorlader is ook geüpgraded op GL-modellen en de 4-cilindermodellen hebben vijf pk meer dan voorheen terwijl het onderhoudsinterval is verlengd tot 600 uur”, aldus Marko Ojalehto, Product Marketing Specialist verantwoordelijk voor de nieuwe A-serie.
Efficiëntie voor werken met voorlader
Meer dan de helft van de tractoren uit de A-serie is in de fabriek uitgerust met een voorlader. Juist daarom zijn veel van de upgrades ontworpen om het werk van de voorlader nog gemakkelijker te maken, zoals de Powershift-versnellingen en de bijgewerkte bedieningsarmsteun, bekend van de HT4-modellen.
Meer Powershift-versnellingen en geavanceerde motor
De driecilindermodellen A75-A95 zijn leverbaar met de HiTech 2-transmissie met powershift. Dit resulteert in efficiënter veldwerk en maakt wegtransport bij lagere motortoerentallen mogelijk. De HiTech 2-modellen hebben een 24/24 transmissie. Bovendien kunnen alle modellen uit de A-serie worden uitgerust met een Creeper. De laagste snelheid wordt hiermee teruggebracht tot ongeveer 100 meter per uur.
Viercilinder met vijf pk omhoog
Het motorvermogen bij viercilindermodellen is met vijf pk verhoogd en komt nu overeen met de modelaanduiding. Alle motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen en zijn nu voorzien van een dieselpartikelfilter (DPF) naast SCR-injectie, zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR). Het motortoerental en het vermogen kunnen nu nog nauwkeuriger worden geregeld dankzij een nieuw gaspedaal. Door het onderhoudsinterval te verlengen van 500 naar 600 uur, zijn de onderhoudskosten lager en stijgt de productieve werktijd.
Volgens de huidige regelgeving moeten trekkers te koppelen zijn aan aanhangwagens met een dubbel remsysteem. De A-serie is verkrijgbaar met persluchtremmen of een hydraulisch remsysteem voor de aanhanger, klanten kunnen hun voorkeursoptie kiezen.
Nieuwe functies op de 5e generatie Valtra A-serie
- 5 pk meer op A105-A135-modellen
- 2 Powershift-versnellingen optioneel op A75-A95-modellen
- AutoTraction, die kan worden in- / uitgeschakeld
- Hydraulische remmen met dubbel circuit
- Nieuwe bedieningsarmsteun op modellen met versnellingspook
- Verbeterde motoren die voldoen aan Stage V
- Onderhoudsintervallen van 600 uur
- Nieuw ontworpen motorkap
- Vernieuwde wielen
- Optionele aftakasbediening op achterspatbord op HiTech 4-modellen
- Valtra Connect bewaking op afstand optioneel
- Automatische hoofdschakelaar in het contactslot
Technische specificaties
Model | Vermogen (pk/kW) | Koppel Nm |
A75 | 75/56 | 315 |
A85 | 85/63 | 350 |
A95 | 95/70 | 355 |
A105 | 105/78 | 435 |
A115 | 115/86 | 455 |
A125 | 125/93 | 520 |
A135 | 135/100 | 540 |
Bron: Valtra