De Franse zuivelreus Danone gaat tot 2.000 administratieve functies schrappen, waarvan een kwart in het Parijse hoofdkantoor.
Coronacrisis boosdoener
Het bedrijf verwijst naar de coronacrisis, die een impact heeft op een aantal verkoopkanalen en die leidde tot hogere kosten. In de nieuwe plannen wil Danone meer lokale autonomie en kortere beslissingslijnen. Zij wil met deze nieuwe strategie wendbaarder worden zodat onverwachte gebeurtenissen, zoals een coronacrisis, beter kunnen opgevangen worden.
1 miljard besparen in 2023
Het is de bedoeling 1 miljard euro aan kosten te besparen tegen 2023 en vanaf de tweede helft van 2021 weer rendabele groei te realiseren. De kostenbesparingen moeten onder meer komen van een ‘eenvoudigere’ organisatie waardoor 1.500 tot 2.000 functies zullen komen te vervallen vooral in directie en management. Daarnaast wil Danone meer inzetten op digitalisering in zijn fabrieken.
Omzet Danone van 18 miljard
Van januari tot en met september realiseerde Danone een omzet van bijna 18 miljard euro, 5,4 procent minder dan een jaar eerder. Vooral de verkoop van drank in flessen leed onder de coronacrisis en de bijbehorende horecasluitingen in vele landen.
Dit artikel is afkomstig uit het vakblad Melkveebedrijf. Wilt u vaker internationaal melkveehouderij nieuws lezen? Grijp uw kans en maak gebruik van onderstaande actie!