Voor bestaande en nieuwe landbouwvoertuigen die op de openbare weg rijden geldt vanaf 1 januari 2021 een registratieplicht. In de conversieperiode, van 1 januari tot en met 31 december 2021; kan bestaand landbouwverkeer zonder keuring van de RDW geregistreerd zijn.
Na de conversieperiode is een keuring voor registratie verplicht en zijn kosten van registratie hoger. LTO Nederland heeft een overzichtelijke ‘Wegwijzer’ gemaakt om leden meer duidelijkheid te geven.
Registratie landbouwverkeer
Alle landbouwverkeer, zoals bijvoorbeeld trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen, en combines, die de openbare weg op gaan moeten vanaf 1 januari 2021 geregistreerd zijn. Voor landbouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 km/u en/of een ontheffing nodig hebben geldt dat naast de registratie ook direct een kenteken verplicht is.
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen een kenteken voeren. Gebeurt de registratie binnen de conversieperiode, dan is een RDW-keuring of schouw niet nodig. Het gaat dan puur om een administratieve registratie. Alle nieuwe landbouwvoertuigen die na invoering van het wetsvoorstel verkocht zijn en bij aflevering geregistreerd zijn hebben een kentekenplaat.
Uitzonderingen
Er gelden veel uitzonderingen voor de registratieplicht. Zo hoeft landbouwverkeer dat nooit op de openbare weg rijden, niet geregistreerd te zijn. Ook voor fruittreintjes bestaande uit trekker en wagentjes geldt een uitzondering op de registratieplicht. Een volledig overzicht van de uitzonderingen op de registratie- en kentekenplicht is te vinden in de LTO Wegwijzer.
Toch kan het registreren van de uitgezonderde voertuigen de moeite waard zijn. Het kan een duurdere schouw of keuring voorkomen, mocht het voertuig toch de openbare weg op gaan of sneller dan 25 km/uur gaan rijden (indien technisch mogelijk). Daarnaast geldt vanaf 2025 een kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen.
Registreren bij de RDW
Het registreren kan vanaf begin 2021 gedaan worden op de hiervoor bedoelde pagina op de website van de RDW Na registratie en tenaamstelling van het voertuig, ontvangt de eigenaar een kentekenbewijs. Daarmee kan een kentekenplaat aangevraagd worden.
Europese eisen
De invoering van registratie- en kentekenplicht komt van de Europese eis om een APK te verplichten voor trekkers op wielen met een snelheid hoger dan 40 km/uur. Eind januari 2020 heeft de Tweede Kamer in lijn hiermee voor het wetsvoorstel voor de registratie- en kentekenplicht van landbouwvoertuigen gestemd. Na invoering van de wet, moeten alle landbouwtrekkers met beperkte snelheid die op de openbare weg rijden worden geregistreerd bij de RDW.
Op verzoek van LTO Nederland is in het wetsvoorstel vastgelegd dat de APK-plicht niet van toepassing is op trekkers in gebruik bij een bedrijf dat actief is in de land- en tuinbouwsector. Naast invoering van de registratie- en kentekenplaatplicht van landbouwvoertuigen. Gaat ook de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen van 25 km/uur naar 40 km/uur en komt er één loket voor ontheffingsverlening. Ook zullen deze maatregelen zorgen voor meer toegang tot N-wegen en rondwegen.
Bron: LTO Nederland