Vooral ingegeven door de gevolgen van de coronapandemie heeft FrieslandCampina zijn in 2018 ingezette strategie ‘Our Purpose, Our Plan’ geëvalueerd. De conclusie is dat hoewel de huidige strategie nog relevanter is, de implementatie ervan versneld, goed uitgevoerd moet zijn. Met verscherpte focus op de groeisegmenten en het structureel verlagen van het kostenniveau.
FrieslandCampina verwacht dat er als gevolg van de voorgenomen maatregelen tot eind 2021 zo’n 1.000 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Dit zijn grotendeels arbeidsplaatsen in Nederland, België en Duitsland.
Optimaliseren van de organisatie
FrieslandCampina wil verder werken aan het optimaliseren van de organisatie, door het verlagen van de kosten. De focus komt hierbij te liggen op het productienetwerk, het aantal managementlagen en de ondersteunende diensten en functies. Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.. “We hebben de juiste strategie, maar de marktomstandigheden vereisen dat we deze nu sneller uitvoeren met nog meer focus op winstgevende omzetgroei en kostenbesparingen.”
Herstructureringskosten
Vanaf 2022 moeten de maatregelen leiden tot structureel lagere kosten van meer dan 100 miljoen per jaar. De herstructureringskosten bedragen tussen de 150 en 175 miljoen en komen grotendeels ten laste van het bedrijfsresultaat van 2020. Het zijn echter noodzakelijke ingrepen om als bedrijf succesvol te kunnen opereren en ook in de toekomst aan onze leden-melkveehouders een toonaangevende melkprijs te kunnen blijven uitbetalen. ” aldus FrieslandCampina.
Vijf aandachtsgebieden
Met de komende transformatie richt FrieslandCampina zich een vijftal aandachtsgebieden.
Als eerste wil FrieslandCampina voorop lopen met gezonde voeding. Voedingsrijke zuivelproducten zijn door de coronacrisis alleen nog maar relevanter geworden, in de thuismarkten en in opkomende markten. De rol van e-commerce zal hierin een prominentere plek gaan innemen. Duurzaamheid is leidend en er moet meer gehaald worden uit de basiszuivelproducten.
Het tweede aandachtsgebied is het succesvol implementeren van een nieuwe marktbenadering voor de kindervoeding-business in Hongkong en China. Er komt een nieuwe marktbenadering met een prominente rol voor e-commerce en innovaties.
Daarnaast komt er extra aandacht voor het optimaliseren van de organisatie, het versterken van het eigen vermogen van de onderneming en het vasthouden en versterken van de kenmerkende bedrijfsstructuur.
Toonaangevende melkprijs
De voorgenomen maatregelen moeten er toe bijdragen dat FrieslandCampina; vanaf het boekjaar 2022 structureel meer dan 100 miljoen euro lagere kosten per jaar heeft. Deze toekomstige besparingen zullen zijn aangewend om de winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren, een toonaangevende melkprijs uit te betalen aan de leden-melkveehouders en te investeren in de groei van de onderneming.
Over de uitvoering van de transformatie en de onderliggende initiatieven en projecten zal de komende tijd verder besloten worden. Medewerkers, leden-melkveehouders en andere stakeholders zullen over de voortgang worden geïnformeerd.
Bron: FrieslandCampina