De John Deere 6820 werd volgens Davey Mulleneers misschien ‘een beetje overhaast’ gekocht. Desalniettemin heeft de trekker in zeven jaar tijd duizenden uren aan werk op het loon- en vleesveebedrijf in het Limburgse gehucht Tergracht verzet. Vooral de grote functionaliteit van de 6820 wordt door zowel vader Jo en zoon Davey Mulleneers geprezen, al verliest de trekker in de overbrenging misschien te veel pk’s in het grillige heuvellandschap.
Op een zonnige zondagochtend in ZuidLimburg is in tijden van corona niets te merken van de ‘normale drukte’ in de toeristische regio. Ook in de omgeving van Epen, waar het loon- en vleesveebedrijf van Jo en Davey Mulleneers zich bevindt, lijkt iedereen zich goed aan de richtlijnen te houden en blijft men zoveel mogelijk binnen. Aan het einde van een doodlopende weg, net voor de Belgische grens, ligt het familiebedrijf.
John Deere overhaast gekocht
Onder het genot van een vers kopje koffie vertellen vader en zoon wat plus- en minpunten zijn van de John Deere 6820. “De trekker is eigenlijk een beetje overhaast gekocht”, legt Davey Mulleneers uit, “Onze eigen John Deere 6800 had toen zeventienduizend uren op de teller, maar liep aan het begin van 2013 stuk. Het voorjaar stond voor de deur en er moest dus een vervanger worden gekocht.”
Na veel overleg met de plaatselijke dealers en intensief zoekwerk op internet, vonden de Limburgers aan de andere kant van het land de John Deere 6820. De trekker was van een boer uit Friesland, die alle werkzaamheden zelf deed. “De John Deere met autopower had al 6.300 uren op de klok en was net voorzien van nieuwe BKT-banden. Een leuke bijkomstigheid is dat deze er nu nog steeds op zitten.”
Variotransmissie
“De monteurs van de plaatselijk dealer waarschuwden ons voor de Variotransmissie. Ondanks deze waarschuwing hebben we de 6820 gekocht. Deze trekker had namelijk als enige alle opties die we wilden hebben”, vertelt Jo Mulleneers, “We kregen zelfs drie maanden garantie van de Friese dealer.” De garantie bleek al snel nodig. In de eerste drie maanden onderging de trekker allerlei kleinere reparaties. Zowel de dynamo alsook de radiator moesten worden vervangen. Voornamelijk waren elektrische storingen de grote boosdoener. Nadat die allemaal opgelost waren, hoefde alleen nog bij tienduizend uren de versnellingsbak gewisseld te worden. Verder zijn er nog enkele kleinere elektronische manke menten verholpen.
Echte allrounder
Inmiddels heeft de John Deere al 14.724 uren op de teller. “Bij ons is het een echte allrounder geworden”, zegt Davey Mulleneers, “Maar de meeste uren maakt hij aan de heggenschaar met opvangbak.
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto’s: Jens Kusters