Melk, karnemelk, vla en toetjes zijn minder populair in de supermarkt voor Nederlandse consumenten. De volumeverkopen van deze producten zijn afgenomen met percentages van 6% tot wel 25% tussen 2016 en 2019, meldt marktonderzoeksbureau IRI. De verkoop van yoghurt, kwark en houdbare melk voor cappuccino stijgt wel in populariteit.
De verkoop van verschillende zuivelproducten staat onder druk, meldt Bas Roelofs, directeur voor Nederland bij FrieslandCampina, aan de NOS. Tegenwoordig hebben consumenten een enorme keuze aan dranken; van water en frisdrank tot vele koffie- en theesoorten.
Teveel suiker
Ook letten consumenten steeds meer op het aantal suikers wat in een product zit, waardoor ze minder toetjes in huis halen. Roelofs vertelt dat FrieslandCampina druk bezig is om het suikergehalte te verlagen in producten.
Plantaardig voedsel populair
Sietse Orie van het Voedingscentrum ziet nog een andere oorzaak van de dalende zuivelconsumptie: de neiging naar minder dierlijk voedsel. Ook groeit het aanbod van plantaardige eiwitdranken, zoals amandel- en sojadranken. Dat meldt hij aan de NOS.
Een voorbeeld van een merk dat profiteert van de plantaardige trend is Alpro, wat plantaardige variaties van onder andere melk, koffiemelk, ijs en room produceert. De omzet van Alpro is de afgelopen jaren met tientallen miljoenen toegenomen in Nederland.